Achterlichtprobleem

AXA Omega achterlicht. Adviesprijs: ƒ 44,95 bij de erkende vakhandel.

De onvolmaaktheid van een fiets manifesteert zich het duidelijkst in het achterlicht. Stilstaand of rijdend, je ziet niet of je achterlicht het doet. Wordt de dynamo aangedreven door de voorband, dan vereist het bij stilstand handigheid, doorzettingsvermogen en geduld voordat kan worden geconstateerd of het achterlicht werkt.

Ook de dynamo toont de onvolmaaktheid van de fiets. Aanzetten van deze krachtbron verzwaart het trappen, onvoorbereide bewegingingen kunnen de ophanging verbuigen en het aandrijfwieltje heeft de neiging zich in de band te boren. Aan achter- en voorlicht kleeft verder het nadeel van de bedrading. Draden hebben de neiging achter allerlei objecten te haken en af te breken. Breuk leidt veelal tot 'laat maar' en vorig jaar werden dan ook 47.000 fietsers zonder licht bekeurd. Maar licht is geen luxe. Volgens Veilig Verkeer Nederland reed een kwart van de 242 fietsers, die vorig jaar in het verkeer omkwamen, in het donker. De VVN is dan ook een campagne gestart om de slechte zichtbaarheid van fietsers bij schemer en duisternis te verbeteren.

Het euvel van de dynamo kan worden omzeild met een los, door batterijen gevoed, voor- of achterlicht. Houdertje aan het frame schroeven, een palletje naar achter drukken en het rode lampje er in schuiven. Sommige van deze portable lampjes kunnen in verschillende standen worden gezet, van ononderbroken licht tot intermitterende disco-flikkering.

Het nadeel van meeneem-lampen is evident. Op het werk schiet het je te binnen: lamp vergeten uit houder te halen! Weer terug bij het vehikel, uren later, blijkt dat dat wel is gebeurd, door anderen wel te verstaan. Verder blijven deze lichtjes in parkeerstand ook nodeloos branden in geval van Altzheimer. Nadeel van de dynamo-aangedreven lampen is lichtuitval bij stilstand.

De beloften van het nieuwe AXA Omega achterlicht stemmen de fietser hoopvol. In de kloeke lamp, die ook als reflector dienst doet, zit een bewegings- en lichtsensor. Bij intredende duisternis floept de lamp, gevoed door twee AA-batterijen, automatisch aan en bij kort stilstaan voor een stoplicht - 15 seconden - blijft hij branden. Bij langdurige stilstand, in de stalling, dooft de lamp weer. Volmaakt! Nu nog iets voor het voorlicht bedenken.