Universiteiten willen aantal studies halveren

ROTTERDAM, 23 SEPT. De universiteiten willen het aantal opleidingen meer dan halveren. Het aantal wetenschappelijke opleidingen moet binnen twee jaar zijn teruggebracht van 272 nu tot 117. De universiteiten komen hiermee tegemoet aan een verzoek van oud-minister van Onderwijs Ritzen, die het aanbod van opleidingen “transparanter” wilde maken.

Dit schrijft de vereniging van universiteiten VSNU vandaag aan minister Hermans van Onderwijs. Universitaire opleidingen verschillen vaak in naam, maar blijken in de praktijk bijna hetzelfde. Zo kent de Universiteit van Amsterdam de opleiding 'boek- en informatiewetenschap', de Vrije Universiteit 'algemene letteren' en de Katholieke Universiteit Nijmegen 'bedrijfscommunicatie letteren', terwijl de inhoud van die opleidingen sterk overeenkomt. Vanaf het studiejaar 2000/2001 moeten die opleidingen allemaal 'informatie- & communicatiewetenschappen' heten.

“Het aantal opleidingen is de afgelopen tien, vijftien jaar enorm toegenomen”, zegt universiteitsbestuurder J. Veldhuis van de Universiteit Utrecht, voorzitter van de werkgroep die het opleidingenaanbod moest vereenvoudigen. Het ontstaan van nieuwe studies is volgens hem een logisch gevolg van maatschappelijke ontwikkelingen. Een voorbeeld: “Communicatie wordt steeds belangrijker, dus ontstaan er vanzelf opleidingen als informatiekunde en communicatiewetenschappen.”

Daarnaast heeft de drang van universiteiten zich van elkaar te onderscheiden in de slag om de student geleid tot nieuwe opleidingen met vage namen als cultuur- en wetenschapsstudies, wetenschapsdynamica, religiestudies of computational science.

Deze “wildgroei” aan opleidingsnamen schept voor het bedrijfsleven en studenten en ouders onduidelijkheid, zegt Veldhuis. “Ze hebben geen idee waar de studie inhoudelijk over gaat. Bovendien hebben die opleidingen vaak ten onrechte een discutabel imago. Door het aanbod te stroomlijnen hopen we daar verandering in te brengen.” Universiteiten kunnen er binnen de opleiding wel een afstudeerrichting van maken.

Niet iedereen is even gelukkig met de krimp van het aantal opleidingen. G. Booij, decaan van de letterenfaculteit van de Vrije Universiteit (VU) vindt dat hij het slachtoffer is geworden van de groei van het aantal 'modestudies'. Omdat die onduidelijkheid opleveren, moeten aan de VU de opleidingen algemene taalwetenschap, toegepaste taalwetenschap en lexicologie in naam verdwijnen. Zij vallen voortaan onder taalwetenschap.