Boskalis: 'Bouw snel vliegveld in Noorzee'

KOPENHAGEN, 23 SEPT. Nederland moet een besluit over de aanleg van een luchthaven niet langer uitstellen. Dat vindt R. van Gelder, bestuursvoorzitter van bouw- en baggerbedrijf Boskalis in Papendrecht.

Van Gelder pleit voor een luchthaven in de Noordzee. De aanleg is volgens hem technisch noch financieel een probleem en kan “fysiek” binnen vijf jaar worden afgerond. Boskalis maakt er geen geheim graag bij de bouw van zo'n vliegveld te worden betrokken.

Van Gelder zei dit gisteren in Kopenhagen, waar Boskalis werkt aan de aanleg van de /Oresund-tunnel, onderdeel van een toekomstige oeververbinding tussen Denemarken en Zweden. Boskalis vervoert de tunnelonderdelen en zorgt tevens voor de afzinking en de fundering. De onderneming maakt met bedrijven uit Franrijk, Zweden, Groot-Brittannië en Denemarken deel uit van de joint venture '/Oresund Tunnel Contracters'. Met de aanleg van de vier kilometer lange 'verzonken' tunnel, die begon in 1996 en over twee jaar moet zijn afgerond, is een bedrag van ongeveer 1 miljard gulden gemoeid. In oppervlakte wordt het de grootste tunnel ter wereld.

Boskalis past een techniek toe die het bedrijf eerder gebruikte in Singapore, de stadstaat waar het concern zijn meeste Aziatische werkzaamheden verricht. De Azië-crisis is “voelbaar”, maar volgens Van Gelder handhaaft Singapore tot op heden de geplaatste orders.

Boskalis werkte in het verleden onder andere aan de bouw van de Coentunnel en de Botlektunnel. Tegenwoordig is in Nederland echter “geen droog brood meer te verdienen” met tunnelbouw.

De oeververbinding tussen Denemarken en Zweden bestaat uit de aanleg van een tunnel, vanuit Kopenhagen, en een brug, nabij het Zweedse Malmö. Brug en tunnel ontmoeten elkaar op een kunstmatig eiland in de /Oresund, bij de aanleg waarvan de Amstelveense bouwer Ballast Nedam betrokken was. Het project kost in totaal 6,2 miljard gulden. Zweden en Denemarken hebben staatobligaties uitgegeven om het project te financieren.