BM-topman: Schiphol holt achteruit

AMSTERDAM, 23 SEPT. De kwaliteit van de luchthaven Schiphol is de afgelopen twaalf maanden dramatisch verslechterd. Tot die conclusie komt sir Michael Bishop, bestuursvoorzitter van luchtvaartmaatschappij British Midland die dagelijk 12 retourvluchten onderhoudt op Nederland: acht tussen Amsterdam en Londen en vier tussen Amsterdam-East Midlands. Bishop wijt de achteruitgang van Schiphol aan de beperkingen die de luchthaven worden opgelegd door de milieurestricties.

Behoorde Schiphol een jaar geleden in de ogen van Bishop nog tot de beste luchthavens ter wereld, tegenwoordig raakt bagage zoek op Schiphol, zijn er ellenlange vertragingen of missen mensen hun vliegtuig doordat vluchtschema's vanwege de congestie van het luchtverkeer in de war raken. Bishop karakteriseerde gisteren de achteruitgang van Schiphol als “een tragedie voor Nederland” en “een grote schande”.

Andere luchthavens in Europa staan volgens de BM-topman te popelen om de positie van Schiphol over te nemen. Die tendens is al merkbaar op het Brusselse vliegveld Zaventem en de Parijse luchthaven Charles de Gaulle, omdat veel intercontinentale passagiers in toenemende mate voor die vliegvelden kiezen om naar andere bestemmingen in Europa te vliegen.

Bishop noemde de normen voor geluidsgrenzen in Nederland “de meest draconische ter wereld.” Schiphol was tot voor kort voor zowel passagiers als luchtvaartmaatschappijen een heel aantrekkelijke luchthaven. Maar dat is het in de ogen van de BM-voorzitter al lang niet meer. “Wat zorgvuldig met zeventig jaar investeren in de luchtvaart in Nederland is opgebouwd, dreigt nu in korte tijd volledig te worden afgebroken”, aldus Bishop. “Ik kan me niet voorstellen dat de politici die hiervoor verantwoordelijk zijn niet inzien wat voor geweldige economische schade ze dit land berokkenen met hun luchtvaartbeleid.”

British Midland keert overigens zelf Schiphol niet de rug toe. Wel vraagt Bishop zich af of de directie van Schiphol en de KLM hun zaak wel adequaat bepleiten in politiek Den Haag. De kleurrijke Bishop, die bij zijn bedrijf op 22-jarige leeftijd begon als baliemedewerker, ziet niets in het verplaatsen van Schiphol naar een luchthaven in zee. “Dat gaat te veel geld kosten. Maar mogelijk nog belangrijker is dat Schiphol geen tijd heeft te wachten tot een dergelijk vliegveld gereed is. De ontwikkelingen in de luchtvaart gaan zo snel dat Schiphol het zich ten opzichte van de concurrentie niet kan permitteren zich een tijdlang beperkte groei op te leggen. Dan raak je achterop en verlies je de slag.”

De British Midland-voorzitter toonde zich ook faliekant tegen de vorming van luchtvaartallianties, zoals de door British Airways en American Airlines aangevoerde combinatie Oneworld. “Ik heb me een beetje verbaasd over die alliantie, want het is allemaal veel geschreeuw en weinig wol. De meeste maatschappijen die in Oneworld zitten werkten al met elkaar samen. Er zijn nu vier grote allianties in de luchtvaart. Twee sterke en twee zwakke. De combinatie KLM/Northwest Airlines reken ik tot de zwakkere. Maar voor de passagiers zal de vorming van dergelijke allianties meer negatieve dan positieve gevolgen hebben. Echte concurrentie ontbreekt tussen de allianties, die ieder een eigen gebied bestrijken. Er is weinig verbeeldingskracht voor nodig wat dat voor de prijs van een ticket zal betekenen in de toekomst. De prijs voor een ticket zal door monopolievorming kunstmatig hoog blijven.”

Als een van de trouwste klanten van het voormalige Fokker hoopt Michael Bishop vurig dat de plannen van zakenman Jaap Rosen Jacobson om jaarlijks weer 24 Fokkers te gaan maken zullen slagen. Hij heeft daarover vorige week in Engeland met Rosen Jacobson een gesprek gehad. “British Midland heeft zich tijdens dat gesprek niet vastgelegd dat het weer Fokker-vliegtuigen gaat kopen“,maar we hebben zeker belangstelling. Zowel voor de Fokker 70 als voor de Fokker 100.”