Franse steden weren één dag de auto

Nog steeds voelt tachtig procent van de Fransen zich niet verantwoordelijk voor de vervuiling van de Franse lucht. In een poging hun mentaliteit te veranderen, bedacht de minister van Milieu een autoluwe dag.

PARIJS, 22 SEPT. Het was heerlijk fietsen vanmorgen op de Boulevard Saint-Michel, zon, een beetje wind en bijna geen auto's. Parijs zou een ideale fietsstad kunnen zijn. Maar het is een eendagsdroom. Frankrijk houdt in 37 steden een autoluwe dag, om de 'cultuurverandering van de homo automobilis' te bevorderen, zoals de minister van Milieuzaken het wil.

De proef is met een variëteit aan politieke bijgedachten uitgevoerd in het hele land. Grootscheeps klagen was niet de moeite: morgen mag iedereen weer in zijn favoriete file staan, heel even foutparkeren en klagen over de drukte. Een aantal socialistische burgemeesters deed op halve kracht mee: het was per slot een initiatief van de Groene coalitiepartner.

De Groene minister van Milieu, Dominique Voynet, geniet een groeiende populariteit in het land. Deze anesthesiste uit de Jura heeft haar links-ecologische partij al heel wat compromissen laten slikken, maar het voordeel van regeringsdeelname is dat zij voor het eerst een platform hebben voor hun idealen. Niet alleen kregen zij van premier Lionel Jospin sluiting van de meest omstreden kerncentrale gedaan, ook de fiscale bevoordeling van diesel wordt geleidelijk verminderd.

Belangrijkste Groene winst op termijn: de heerschappij van de auto staat steeds meer ter discussie. Ook burgemeester Tibéri (de door schandalen achtervolgde partijgenoot van president Chirac) voelt zich steeds vaker geroepen fietspaden en wandeldagen in het leven te roepen. Hij belooft een vaste bootverbinding over de Seine en liet vandaag in allerlei wijken het autoverkeer stilleggen. Fietsen werden demonstratief beschikbaar gesteld, maar niet zo systematisch dat iemand er zijn plannen op kon afstellen.

Ook elders had deze autoluwe dag vooral een symbolische betekenis. Uit een vandaag gepubliceerde enquête blijkt dat 80 procent van de Fransen niet het gevoel heeft iets te maken te hebben met luchtvervuiling. Toch beleven steeds meer stedelijke agglomeraties in het land dagen en weken van alarmerende luchtvervuiling.

Vorig jaar oktober was het in Parijs voor het eerst zo erg dat alle auto's met een even of oneven nummerbord aan de kant moesten blijven. Ook de communistische minister van Transport, Gayssot geeft nu toe dat er iets moet gebeuren vóór de auto de mens verstikt. De autolobby wijst er vanmorgen op dat zelfs in Straatsburg, waar een intensief autowerend trambeleid wordt gevoerd, het aantal autoverplaatsingen alleen maar toeneemt.