Basiscaravan botst op welvaart

AMSTERDAM, 22 SEPT. De caravan is steeds meer een afspiegeling van de drang naar luxe en comfort. Vaste bedden, volledig ingerichte keukens, magnetron, koelkast met vriesruimte en halogeenverlichting zijn vaak standaard aanwezig.

Vakantie vieren in een caravan heeft weinig meer van doen met de ontberingen waar de rondtrekkende toerist ooit vertrouwd mee was. De huidige caravan biedt eigenlijk dezelfde faciliteiten als waarover zijn bezitter thuis beschikt, zo toont de Kampeer- en Caravan Rai 98, die van 22 tot en met 27 oktober in Amsterdam wordt gehouden.

Als noviteit meldt de organisatie van deze beurs dat steeds meer Nederlanders prijs stellen op een kinderkamer in hun caravan. Sommige caravans zijn zelfs te veranderen in een complete speelkamer. De trend van enkele jaren geleden, een basiscaravan met alleen de meest noodzakelijke voorzieningen aan boord, zet niet door. “Dat komt vooral door de toenemende welvaart”, zegt voorzitter L. de Winkel van het expositiecomité.

Hoewel de uitrusting van caravans steeds luxer wordt, blijft het gewicht ervan volgens De Winkel op een aanvaardbaar niveau. Dat is te danken aan de toepassing van lichtere materialen. Die ontwikkeling gaat door, omdat het gewicht van trekauto's verder afneemt.

De vraag naar luxe en comfort is ook terug te vinden bij kampeerauto's. Nederlanders kopen dat soort voertuigen nogal eens als “hun laatste grote investering” om er bijvoorbeeld Europa mee door te reizen. Kosten spelen dan nauwelijks een rol.

De kampeerbranche is optimistisch over haar toekomst, omdat de belangstelling voor vakanties in toercaravan, vouwwagen en tent nog steeds groeit. Bijna 400.000 gezinnen overwegen de komende drie jaar een tent, caravan of kampeerauto aan te schaffen. De markt voor volledig verzorgde kampeervakanties is volgens marktleider Eurocamp verzadigd.

Het aantal lange kampeervakanties steeg vorig jaar nog met 2 procent tot 3,7 miljoen. Het aantal korte kampeervakanties nam daarentegen af met 23 procent tot 1,84 miljoen. Dat komt doordat Nederlanders de tripjes in eigen land graag in een bungalow of hotel doorbrengen. (ANP)