BA en AA voeren superalliantie aan

ROTTERDAM, 21 SEPT. Vijf van de grootste luchtvaartmaatschapijen ter wereld hebben vanochtend in Londen een strategische alliantie aangekondigd. Het betreft British Airways en American Airlines - die al nauw met elkaar samenwerken - Cathay Pacific, Canadian Airlines en Qantas uit Australië. Het nieuwe verbond gaat opereren onder de naam One- world en moet de kwaliteit van het passagiersvervoer door de lucht vergroten. Dit hebben de vijf maatschappijen vanochtend bekendgemaakt.

Enkele maatschappijen in de nieuwe alliantie werken al samen. BA en AA kondigden in 1996 een alliantie aan, die echter nog niet van de grond is gekomen door bezwaren van de kartelautoriteiten in de Verenigde Staten en Europa. Daardoor kunnen BA en AA nog niet zoals KLM en Northwest gezamenlijk vluchten uitvoeren onder één nummer (code-sharing). Verder heeft BA een belang van 25 procent in Qantas. Oneworld denkt passagiers te winnen door hen beter te informeren en sneller te belonen met bonusprogramma's. Met de bundeling van krachten wil Oneworld de concurrentie aangaan met andere grote allianties in de luchtvaart, zoals de zogeheten Star-alliantie (ondermeer Lufthansa, United Airlines en SAS), en het verbond tussen KLM, Northwest en Alitalia.

Het samenwerkingsverband rondom KLM is niet zo invloedrijk als de Star-alliantie of het nieuwe Oneworld. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij liet vanochtend in een reactie weten niet bang te zijn voor toenemende concurrentie. “Het dwingt ons wel tot een hoog kwaliteitsniveau en het in de hand houden van de kosten.”

De Vakbond voor Nederlands Cabinepersoneel (VNC) is wél bezorgd over de nieuwe alliantie. KLM en Northwest lijken te worden ingehaald door andere allianties met een wereldomvattend netwerk. De beknotting van het gebruik van Schiphol vergroot de dreiging, aldus de VNC. Nu Heathrow (Londen) en Frankfurt almaar uitbreiden, dreigt Schiphol door de milieurestricties steeds verder achter te raken.