Weg vrij voor fusie tussen autogiganten; Aandeelhouders akkoord

STUTTGART/WILMINGTON, 19 SEPT. De aandeelhouders van de Duitse autofabrikant Daimler-Benz AG en die van het Amerikaanse Chrysler Corp. gaan akkoord met een fusie van de twee giganten.

De Amerikanen waren gisteren al snel akkoord. Bij Chrysler gingen eerder op de dag 97.5 procent van de stemmen akkoord met de fusie. De speciale vergadering in Wilmington (Delaware) duurde slechts twee uur. De voorstemmers vertegenwoordigden met elkaar 472.6 miljoen aandelen Chrysler. De 2,5 procent die tegen stemde is goed voor 12 miljoen aandelen.

De Duitse aandeelhouders maakten er nachtwerk van. Daimler bracht vannacht naar buiten dat uiteindelijk 99.89 procent van de stemmen op de buitengewone aandeelhoudersvergadering zich achter het voornemen had geschaard. Beide ondernemingen hadden gerekend op een percentage voorstemmers van 90.

Door het samengaan van Daimler-Benz en Chrysler wordt het bedrijf het vijfde grootste in zijn soort ter wereld. Met de transactie is een bedrag van 38 miljard dollar gemoeid. Daimler is Duitslands grootste industriële onderneming.

Eerder had Daimlers hoogste man, Jürgen Schrempp de vergadering voorgehouden, dat het bedrijf er in geen jaren zo goed voorgestaan heeft. De winst is in het eerste half jaar van '98 verdubbeld en kwam uit op 3.8 miljard D-mark. De winstverwachtingen voor dit jaar zijn inmiddels opgeschroefd van 134 miljard naar 140 miljard D-mark. “Met het nieuwe bedrijf DaimlerChrysler willen we een nieuwe trend zetten op het punt van winst maken, groei en het vormgeven aan de toekomst van onze maatschappij,” zo verzekerde Schrempp zijn gehoor. “Dat is de enige goede manier om de onafhankelijkheid van onze onderneming veilig te stellen en de waardevolle eigenschappen ervan te versterken.”

De 54-jarige Schrempp heeft faam verworven als voorvechter van de rechten van de aandeelhouders door het bedrijf weer terug te brengen bij zijn hoofdactiviteiten, het maken van Mercedes-Benz-auto's, nadat zijn voorganger Edzard Reuter een record aan verliezen op zijn conto had gebracht door het conglomeraat te versnipperen.

“Deze fusie verschilt fundamenteel van andere fusies, omdat het niet om een wanhopige poging gaat van twee ondernemingen om te overleven,” aldus Chryslers bestuursvoorzitter Robert Eaton in de danszaal van een plaatselijk hotel, “het is evenmin een fusie om kosten te besparen, maar een transactie die gericht is op groei. We creëren nieuwe kansen,” zo kregen de 200 aanwezigen te horen. Die 200 aandeelhouders in de VS waren al met al beduidend sneller overtuigd dan de 20.000 die in Stuttgart bijeen waren.

Naar verwachting wordt de fusie, die op 7 mei werd afgekondigd half november formeel bekrachtigd.

Niets staat de transactie nu meer in de weg. Problemen hadden gisteren kunnen rijzen als minder dan 75 procent van de Duitse stemmers voor was geweest.

Het nieuwe aandeel DaimlerChrysler zal in de toekomst genoteerd staan aan minimaal 21 beurzen, zo maakte Eaton gisteren bekend. In Wallstreet zal het aandeel onder de naam 'DCX' worden verhandeld.(Reuters)