Te klunzig

Als leeuwen hebben ze gevochten.

Koste wat kost wilde de publieke omroep haar monopolie op de programmagegevens behouden. Als andere uitgevers met omroepgidsen zouden komen, raakten de eigen gidsen in grote problemen. En als die in problemen zouden komen, zouden de omroepen niet meer van die mooie televisieprogramma's kunnen maken. En als die programma's zouden verdwijnen, dan ...

Niets mocht baten. Eerst ging de politiek overstag: het wettelijke alleenrecht op de gegevens werd opgeheven. En vorige week verplichtte de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) de NOS de gegevens te verkopen aan de Telegraaf, die al twee jaar een gids wil maken.

Een beetje raar dus dat de omroepen hun sterkste verweer niet in stelling hebben gebracht: We zijn commercieel te klunzig om elders inkomsten vandaan te halen, hadden ze moeten zeggen. Want dat werd ze door de politiek toegestaan ter compensatie van mogelijk inkomstenverlies.

Over de deelname van 50 procent van de NOS in producent Stokvis werd bijna twee jaar gesteggeld. En het laatste commerciële initiatief is al helemaal een lachertje: Samen met uitgeverij Audax en ABN Amro bedachten de ondernemende omroepmensen dat ze nog een tijdschrift aan de overvolle markt voor sportbladen moesten toevoegen: Sportvisie. Deze week werd bekend dat het blad al na zeven afleveringen ophoudt te bestaan: te weinig belangstelling. Gelukkig voor de omroep wordt het financiële risico door de andere partijen gedragen. Hilversum kan het beter bij televisiegidsen laten.