Superleague biedt clubs Italië 500 miljoen per jaar

MILAAN, 18 SEPT. De Italiaanse sportmarketinggroep Media Partners heeft gisteren 500 miljoen gulden per jaar geboden aan de tien toekomstige Italiaanse deelnemers aan de Superleague en de Pro Cup, twee Europese voetbalcompetities in oprichting.

Het bureau uit Milaan, met de bank JP Morgan en enkele rijke zakenlieden onder wie Rupert Murdoch iniatiefnemer van de Superleague, zei dat het bedrag te vergelijken valt met de 90 à 100 miljoen aan inkomsten die de Europese voetbalbond UEFA per jaar uitkeert. Het nieuwe toernooi, dat het seizoen 2000-2001 moet beginnen, is volgens Media Partners tot 2006 vier miljard gulden per jaar waard.

De Italiaanse bond wil over het voorstel van Media Partners nadenken. Voorzitter Carraro zei dat de Superleague niet de nationale competities zal vervangen. De Superleague gaat bestaan uit 36 teams, met vier Italiaanse clubs. De organisatie selecteert achttien clubs op grond van hun prestaties van de afgelopen tien jaar. Zij mogen in ieder geval drie jaar meedoen. Achttien andere clubs worden uitgenodigd op basis van hun verrichtingen in het afgelopen jaar. Er komt daarnaast een Pro Cup met 96 clubs uit 51 landen.

EU-commissaris Van Miert (mededinging) zei gisteren dat hij de plannen zal toetsen aan de Europese wetgeving. Van Miert sprak al met Media Partners en de Europese voetbalbond UEFA, die tegen de plannen is.