Philippine Airlines stopt ermee

MANILA, 18 SEPT. Philippine Airlines (PAL) staakt volgende week woensdag haar activiteiten. Pogingen om de noodlijdende luchtvaartmaatschappij, de oudste in Azië, op de been te houden via vergaande concessies van de werknemers zijn mislukt.

PAL wordt al maanden verlamd door arbeidsconflicten. Na een pilotenstaking in juni ontsloeg de Filippijnse maatschappij 5.000 van de 13.000 werknemers en kromp ze de toenmalige vloot van 54 vliegtuigen fors in. De diensten op onder meer Europa vervielen.

PAL was door de financiële crisis in het Verre Oosten al diep in de verliezen geraakt. Die liepen door de conflicten met het personeel op tot astronomische bedragen.

De schulden zijn gegroeid tot 1,5 miljard dollar. In een laatste reddingspoging bood topman en meerderheidsaandeelhouder Lucio Tan de werknemers een belang van 20 procent aan in de maatschappij in ruil voor het opschorten van CAO-onderhandelingen voor tien jaar. De vakbonden wezen dat af, waarop PAL donderdag besloot het bedrijf op 23 september te sluiten.

De regering van de Filippijnen, die een belang van 23 procent heeft in PAL, wil nog proberen de maatschappij overeind te houden. President Joseph Estrada riep gisteren directie en bonden in spoedberaad bijeen, maar het tij lijkt niet meer te keren.

PAL heeft een historie van 57 jaar. Tot voor kort had de maatschappij 36 bestemmingen in de Filippijnen en 28 in het buitenland.

Door de crisis in Azië kampen alle luchtvaartmaatschappijen in de regio met problemen. Ook de Chinese burgerluchtvaart heeft flinke klappen gekregen. De verliezen van de gezamenlijke luchtvaartmaatschappijen lopen in de honderden miljoenen.

Zelfs de grote luchtvaartmaatschappijen, waaronder Air China, maken verlies. China Southern leed tot juni een verlies van omgerekend 17 miljoen gulden en China Eastern verloor in dezelfde periode 7,5 miljoen.

Naast afname van het aantal passagiers zijn de inkomsten ook sterk onder druk komen te staan door de kortingen tot 40 procent op de tickets.