De tragische liefde als thema; Gepassioneerde klanken op Gergjev-festival

Gergjev Festival. Concert: Valeria Stenkina, sopraan; Ilya Grubert, viool; Svjatoslav Zagoerski, cello; Alexandr Slobodjanik, piano. Gehoord: 17/9, De Doelen Rotterdam.

Op de tweede dag van het derde Gergjev Festival geen groots spektakel, maar gepassioneerde klanken gevangen in kleine bezettingen. In een programma dat vrijelijk werd samengesteld rondom het thema van de 'tragische liefde' speelden de musici die violist Ilya Grubert om zich heen verzamelde een programma dat niet zozeer exquisiet was in samenstelling, maar wel meerdere muzikale hoogtepunten kende.

Grubert was in de jaren zeventig winnaar van het prestigieuze Tsjaikovski-concours in Moskou en doceert tegenwoordig aan het Rotterdams Conservatorium.

Samen met cellist Svjatoslav Zagoerski en pianist Alexandr Slobodjanik verzorgde Grubert de muzikale omlijsting bij het declamatorium Jaloerse nachten dat een nog jonge Jean Sibelius componeerde op verzen van Johan Ludvig Runeberg.

De poëzie van deze Zweedstalige Finse dichter loopt over van de verheerlijking van het Finse natuurschoon en, voor de goede verstaander, is ook in de gedichten van dit declamatorium aan bloemen, bossen, vogels en murmelende beekjes geen gebrek.

De dictie van de Zweedse zangeres Helena Wiklund was verzorgd en esthetiserend, de draadloze versterking van haar stemgeluid niet optimaal. En de muziek kabbelde maar door, met gebroken drieklanken getokkeld op de cello, met frivole omspelingen op de piano en daarboven de eeuwig wiegende vioollijntjes.

Beduidend meer emotie bevatte 'Louange à l'Éternité de Jésus' van Messiaen, dat in het programma losgeweekt uit diens Quatuor pour la fin du temps werd gespeeld.

In deze lofprijzing speelt de cello onder pianobegeleiding een vrijwel ononderbroken stroom van akkoorden in zestiende beweging. Of je moet instemmen met het overdadige vibrato van Zagoerski is de vraag, maar compromisloos en op het scherp van de snede werd er zeker gemusiceerd.

Dat gold ook voor de vertolking die Grubert en Slobodjanik ten beste gaven van Chaussons Poème. In een fel bewogen samenspel leverden beide musici een geestrijk betoog vol gespierde dubbelgrepen en geëmotioneerde ontboezemingen.

Waarna de Zeven romances op gedichten van Alexander Blok van Sjostakovitsj de perfecte bekroning vormden van dit festivalconcert.

Bijgestaan door de krachtige sopraan Valeria Stenkina, weten deze musici als weinig anderen te overtuigen in de samengebalde concentratie en de soms hevige gemoedsuitbarstingen die Sjostakovitsj als met een vlammenwerper over zijn gehoor uitstort.