AH staat te lachen en roept ons reeds toe

ROTTERDAM, 18 SEPT. Enkele grote winkelketens zijn, tot ongenoegen van sommige consumenten, al met de Sinterklaasverkoop begonnen. In de filialen van onder meer Albert Heijn en V&D zijn sinds deze week pepernoten, chocoladeletters en gevulde speculaas te koop.

“Wat moet ik mijn kinderen vertellen? Vanaf nu moet ik dus iedere keer wanneer we in een winkel komen uitleggen dat het nog drie maanden duurt. Winkels denken niet aan ouders met kinderen op de basisschool. Ik zou graag willen dat al die rommel uit de winkels verdwijnt en begin november pas weer te voorschijnt komt”, aldus I. Peskens uit Utrecht, moeder van twee kinderen. Zij overweegt actie te ondernemen tegen de vroege start van het Sinterklaasseizoen.

Volgens een woordvoerder van Albert Heijn heeft de consument echter behoefte aan de vroege verkoop van Sinterklaasartikelen. “Ieder jaar beginnen we rond deze tijd met de verkoop van snoepwaar. De discussie komt ook ieder jaar weer op, maar als er geen behoefte aan dit soort producten zou zijn, zouden we ze niet verkopen.”

Ook de Raad Nederlandse Detailhandel meent, bij monde van directeur A. Vermeulen, dat de winkels inspelen op de behoefte van de consument. “Het klopt dat de zaken zijn vervroegd. Het is echter een commerciële handeling en dus de eigen verantwoordelijkheid van de detailhandelaren. Wanneer er kerstballen worden verkocht in juli frons ik ook mijn wenkbrauwen. Pepernoten en chocoladeletters zijn echter iets dat je het hele jaar kan eten.” De Raad vindt het overigens wel belangrijk dat de sfeer rond Sinterklaas gekoesterd blijft.