Zigeunerklanken met lepels en bellen

Concerten: !Cubanismo! Gehoord: 12/9 Paradiso, Amsterdam. Verder: 17/9 Vlissingen (tent centrum). Ando Drom. Gehoord: 13/9 Paradiso. Verder: 15/9 MC Frits Philips en vervolgens t/m 20/9 in Tilburg, Haarlem, Utrecht, Gent en Nijmegen.

In weerwil van de officiële Amerikaanse isolatiepolitiek is muziekminnend Nederland nog nooit zo Cuba-minded geweest. De naam !Cubanismo! is dus goed gekozen al woont de leider van deze 13-koppige band, Jesús Alemañy, zelf al jaren in Londen. Zijn Nederlandse debuut maakte de band vorig jaar, en een souvenir daarvan, Jamming in Nijmegen, is te vinden op de nieuwe cd Reencarnación die zo mogelijk nog beter is dan de vorige twee. De percussie-accenten kunnen bijna niet scherper, het ensemblespel zit geramd.

Er hing in Paradiso dus spanning genoeg; zou !Cubanismo! het live kunnen winnen van de plaat? Al na een kwartier was het antwoord duidelijk: niet in deze zaal met deze versterking. Als slechts de helft van de musici in actie was, viel er nog wel iets te genieten, maar tijdens passages voor de hele band was het pompen en vaak verzuipen in een niet te ontwarren geluidsbrij. Dat Alemañy meesterlijk trompet kan spelen was nog net te horen, maar dat was natuurlijk geen nieuws.

Dat het in Paradiso ook heel goed kan klinken bleek zondag bij de Hongaarse zigeunergroep Ando Drom. Vooral het unieke, bijna kinderlijke geluid van leadzangeres Mónika 'Mitsou'Juhász Mizcura kwam goed door, beter zelfs dan op de cd Phari Mamo (Network). Dat die herhaaldelijk werd overklast was te danken aan het feit dat de groep tijdens deze tournee nog twee andere zangeressen inzet. Met als gevolg de meest prachtige harmonieën met Mitsou in de rol van libero. De snelle stukken zijn gezellig, maar de bijna stilstaande ballades raken het meest.

Voor wie Hongaarse zigeunermuziek associeert met virtuoze violisten die naast een bord met goulash staan te fiedelen, zal Ando Drom een openbaring zijn. Er speelt in deze groep ook geen cimbalom en zelfs de pompende contrabas is vervangen door een simpele kruik. Een paar gitaren, een stel lepels en wat bellen, dat is verder het instrumentarium. Voor extra ritme zorgt de 'klapdans' waarbij anders dan bij de tapdance de handen voor de accenten zorgen. Dat alleen de mannen deze dans beoefenen zal wel horen bij de traditie, waarin de vrouwen iets nuttigers omhanden hadden. Dat deze mannen allemaal een snor en de vrouwen van Ando Drom een bloemetjesjurk van Zeeman dragen maakt het allemaal nog echter.