VS: bedrading in oudere vliegtuigen beter controleren

MONTREAL, 15 SEPT. De Amerikaanse regering gaat de bedrading in oudere vliegtuigen intensiever inspecteren. Kortsluiting in versleten bedrading was mogelijk de oorzaak van de ramp met vlucht 111 van Swissair voor de Canadese oostkust begin deze maand, waarbij 229 doden vielen. De bemanning meldde sterke rookontwikkeling in de cockpit.

Ook het exploderen van de brandstoftank van vlucht 800 van TWA is waarschijnlijk veroorzaakt door vonken uit versleten bedrading. Het toestel stortte in 1996 neer voor de kust van New York, waarbij 230 doden vielen. Over twee weken zal de Amerikaanse luchtvaartorganisatie FAA het nieuwe inspectieprogramma bekend maken, waarbij naast de bedrading ook controlesystemen, hydraulische en pneumatische systemen en pompen betrokken zijn.

Swissair maakte gisteren bekend dat het toestel dat op 2 september verongelukte, miljoenen dollars aan bankbiljetten en juwelen vervoerde, alsmede een schilderij van Picasso. Het bagageruim van het toestel, dat op weg was van New York naar Genève, bevatte bijna vijftig kilogram Amerikaanse dollarbiljetten, een kilo diamanten, twee kilo kostbare Zwitserse horloges en bijna vijf kilo juwelen, zo liet Swissair weten. Tevens werd een kluis vervoerd met mogelijk miljoenen dollars in contanten en goud.

Het geld, waarvan de exacte waarde niet werd meegedeeld, was afkomstig van een bank in de Verenigde Staten en was bestemd voor een Amerikaanse bank in Genève. Swissair vervoert regelmatig geld op deze route. Het schilderij van Picasso, getiteld 'De schilder', was van een particuliere eigenaar en was naar schatting drie miljoen gulden waard. Aangenomen wordt dat het verloren is gegaan, evenals een ander kunstwerk, waarvan de maker en de naam niet zijn vermeld. In totaal had het toestel een vracht van bijna vijftien ton aan boord, waaronder textiel, auto- en computeronderdelen en post.

Een Amerikaans bergingsschip is inmiddels gereed om vijf grote wrakstukken van het toestel, dat op 58 meter diepte ligt, naar de oppervlakte te brengen. De USS Grapple, die in 1996 wrakstukken boven water haalde van het TWA-toestel dat voor de kust van New York explodeerde, begint aan de bergingsoperatie zodra duikers van de Canadese marine klaar zijn met het bergen van stoffelijke resten van de slachtoffers, waarvan er slechts acht zijn geïdentificeerd. Identificatie verloopt moeizaam omdat de slachtoffers ernstig zijn verminkt. Duikers hebben bij hun bergingsoperatie, behalve met slecht zicht op de bodem, ook te maken met vlijmscherpe stukken metaal van de wrakstukken.