Grote strop NS door luxe trein

DEN HAAG, 14 SEPT. De Nederlandse Spoorwegen hebben een strop van 78 miljoen gulden geleden door een mislukt internationaal project met luxe-nachttreinen voor zakenlieden.

Het project, begonnen in 1990, is vorig jaar gestaakt. In totaal was er zo'n 600 miljoen gulden mee gemoeid. Deelnemers waren, naast de NS, British Rail, de Franse SNCF en de Deutsche Bundesbahn. Ze hoopten met de nieuwe treinen zakenreizigers te trekken die anders het vliegtuig zouden kiezen. Door met de trein te reizen, was de filosofie, zouden ze niet alleen een vliegticket uitsparen, maar vaak ook een overnachting in een hotel.

Voornaamste oorzaak van de mislukking was dat het Britse bedrijf dat de nieuwe luxe treinstellen moest bouwen op onoverkomelijke technische bezwaren stuitte. De treinstellen zouden van tal van gemakken worden voorzien, zoals airconditioning en ruimschoots heet water voor een douche, maar door de verschillende stroomsterktes in de deelnemende landen bleek het zeer ingewikkeld deze voorzieningen overal op peil te houden. Ook de locomotieven bleken niet aan de eisen te voldoen en het bedrijf dat de Eurotunnel onder het Kanaal exploiteert wilde de treinen nog niet toelaten.

Daarnaast hadden de deelnemende partijen geen rekening gehouden met de gevolgen van de privatisering van het Britse spoorwegnet. British Rail was met een belang van 61 procent juist de belangrijkste partner. Tot overmaat van ramp ging London and Continental Railways, het bedrijf dat het belang van British Rail had overgenomen, failliet.

De NS nam deel voor 13,5 procent. De bijdrage van 78 miljoen was over een aantal jaren uitgesmeerd. Financieel is de kwestie volgens de NS-woordvoerder inmiddels geheel afgewikkeld. Hij bevestigde vanmorgen dat het bedrijf al met al echter niets heeft overgehouden aan het project. Er staan nog ongebruikte luxe treinstellen in een Engelse loods, maar daarop kan de NS geen aanspraak maken.