Niet goed, geld terug

Bij de Oostenrijkse voetbalclub Austria Lüstenau kunnen ontevreden supporters na een slechte wedstrijd hun toegangsgeld terugkrijgen. Is dat iets voor Nederlandse sportclubs?

Hans Pot, penningmeester van voetbalclub HFC Haarlem: “Dat is niet eens zo'n gek idee. Als wij hiermee meer toeschouwers kunnen trekken, is het zeker het overwegen waard. Je stuit wel op een aantal praktische zaken. Ten eerste moet je toestemming hebben van de KNVB. De bond wenst afdrachten, dus je kunt niet zomaar iedereen gratis op de tribunes laten. En je loopt het risico dat mensen massaal hun geld terugvragen. Een 'niet goed, geld terug'-regeling moet je eerst goed onderzoeken, want tien man extra heeft geen zin. Maar we staan er niet negatief tegenover.”

Hans Heil, voorzitter van de Hoofddorpse honkbalclub Pioniers: “Slechts een aantal hoofdklassers heft entree. In het honkbal zijn de verhoudingen heel anders dan in het voetbal. Voor honkbal vind ik het geen goed idee om geld terug te geven. De idee achter zo'n regeling is misschien dat de extra mensen die komen wat verteren in de kantine. Dat is zeker een van de redenen waarom een aantal hoofdklassers geen entree heft. Niet betalen, maar wel een tientje uitgeven aan eten en drinken.”

Jan Willem van Dop, financieel manager van voetbalclub Feyenoord: “Ik zag het staan in de krant en dacht: 'Dat slaat nergens op.' Hoe bepaal je of een wedstrijd slecht is? Als Feyenoord verliest, maar de spelers hebben wel gevochten, kun je niet spreken van een slechte wedstrijd. Veel supporters zullen daar op zo'n moment waarschijnlijk anders over denken. Ik ben heel benieuwd naar de uitkomst van deze regeling. Ik denk niet dat het een systeem voor de toekomst is. Het is niet meer dan een aardige gedachte om het stadion een keer vol te krijgen.”

Cor Kooi, technisch manager van basketbalclub Donar uit Groningen: “Voor basketbalclubs in goede doen kan zo'n regeling wel wat zijn. Maar niet voor een club als Donar. Wij hebben moeite de eindjes aan elkaar vast te knopen. Het lijkt me ook zeer moeilijk om zoiets in te voeren. Want wie bepaalt wat goed en wat slecht is? Soms spelen wij ook wedstrijden die het publiek niet leuk vindt omdat er geen strijd en spektakel op de vloer plaatsvindt. Bij dezelfde wedstrijd zitten de kenners te smullen van het schaakspel tussen beide ploegen. Die grens is moeilijk te bepalen. Wel vind ik dat ons publiek een wanprestatie niet hoeft te pikken. Als spelers niet honderd procent strijd leveren, worden ze daar zeker op aangepakt. Maar om nou geld terug te geven bij een slechte wedstrijd. Het lijkt me een noodsprong. Een film valt ook wel eens tegen. Dan vraag je je geld toch ook niet terug?”

Paul Suijkerbuijk, secretaris van de supportersvereniging van voetbalclub Dordrecht '90: “Wat is niet goed? Het is moeilijk daarvoor criteria aan te geven. Als je club wint na een slechte wedstrijd ben je als supporter tevreden, terwijl een neutrale toeschouwer zich rot heeft zitten ergeren. Toch denk ik dat het een goede regeling is. Elk experiment om meer toeschouwers te trekken, juich ik toe. Het lijkt me leuk om zoiets te proberen. Zelf zou ik na een slechte wedstrijd niet zo snel in de rij gaan staan om een tientje terug te krijgen. Ik ga liever snel weg om te wachten op de volgende wedstrijd.”

Tom van Apeldoorn, voorzitter van de Nijmeegse ijshockeyclub Van Heumen Tigers: “Alleen als eenmalige gimmick, om het stadion een keer vol te krijgen, zou het kunnen. Als je zulke dingen structureel doet, kun je geen professionele organisatie runnen. Bekijk het eens anders. Een toeschouwer betaalt toch ook niet vijf keer zoveel voor zijn kaartje als zijn club kampioen wordt? Bovendien zal zo'n club een commissie van wijze mannen moeten instellen die bepaalt of een wedstrijd goed of slecht was. En wat gebeurt er als iemand tijdens de wedstrijd de kaartjes van toeschouwers opkoopt voor vijf piek en na afloop van een slecht duel alle kaartjes wil verzilveren? Als ik hier een uur over nadenk, bedenk ik honderd redenen waarom je zoiets niet moet doen en vijf waarom wel.”