KLM-vliegtuig veroorzaakt twee keer een bijna-botsing

AMSTERDAM, 12 SEPT. Een vliegtuig van de KLM heeft gistermiddag ten zuidwesten van Ierland binnen tien minuten tot twee keer toe door een navigatiefout een bijna-botsing veroorzaakt met een ander vliegtuig.

Volgens een woordvoerder van de KLM hebben de navigatie-instrumenten in de KL-752 - die met 272 passagiers op weg was van Curaçao naar Amsterdam - naar alle waarschijnlijheid niet goed gefunctioneerd.

De piloot heeft geruime tijd gedacht dat hij op 45 mijl vloog van de positie waar hij zich in werkelijkheid bevond. Hierdoor passeerde hij 700 kilometer ten zuidwesten van Ierland twee keer op zo'n acht kilometer afstand eerst een toestel van Swissair - dat van Genève op weg was naar New York - en later een Boeing-747 van British Airways.

In beide gevallen werden de piloten gewaarschuwd doordat in de cockpits het zogeheten TCAS-systeem alarm gaf. Dit geavanceerde systeem waarschuwt piloten als er een botsing dreigt en geeft een koerswijziging op. De vliegtuigen vlogen op tien kilometer hoogte.

Het KLM-toestel, een McDonnell-Douglas-11 (MD-11), is rond half zes op Schiphol geland. Na de landing werden meteen gesprekken gevoerd met de piloot. De passagiers zijn volgens de zegsman van de luchtvaartmaatschappij geen moment in gevaar geweest en hebben niets gemerkt. Ook het Zwitserse toestel was een MD-11 en had 151 passagiers aan boord. Over het Britse toestel had de KLM-woordvoerder geen informatie.

Vorige week verongelukte een Swissair-toestel kort na de start van New York voor de kust van Canada. Alle 229 inzittenden verloren het leven. Ook dit toestel was een McDonnell-Douglas-11.

In november 1996 kwam een KLM-toestel boven Londen bijna in botsing met een Scandinavisch vliegtuig. Uit onderzoek van de Air Accident Investigation Board bleek later dat de KLM-piloot een andere vlieghoogte had gekozen dan was opgegeven. Deze toestellen naderden elkaar op 30 meter.