COMPLIMENTJES

Onderzoekers van Columbia University lieten een grote groep kinderen een intelligentietest afleggen ('Complimentjes geven aan kinderen werkt soms averechts', W&O, 8 augustus). Na afloop van de eerste test zeiden ze tegen alle kinderen, ongeacht hun daadwerkelijke score, dat ze het goed gedaan hadden; bij de ene helft zeiden ze erbij dat dat kwam omdat de kinderen zo slim waren en bij de andere helft omdat ze zo goed hun best gedaan hadden. Kinderen die geprezen waren vanwege hun intelligentie bleken in het vervolg van het onderzoek sneller onzeker en gedemotiveerd.

“Het Amerikaanse onderzoek toont overtuigend aan dat je kinderen dus niet altijd plezier doet met opmerkingen als 'wat ben jij slim',” schrijft de journaliste. Nee, het Amerikaanse onderzoek toont overtuigend aan dat je kinderen onzeker en gedemotiveerd maakt als je ze belazert! Waarschijnlijk hadden al die kinderen goed hun best gedaan en er is dus niets mis mee om dat tegen hen te zeggen, ongeacht hun score. Maar 'je bent erg slim' zeggen tegen kinderen die dat niet zijn, is liegen. Het verwondert mij niet dat kinderen onzeker worden en slecht gaan scoren als volwassenen hen behandelen als proefkonijnen waarvoor je geen respect hoeft te hebben.