Beleggerslieveling roeit tegen koersval in

Zo'n 800.000 brochures, reclame in kranten en op de radio. Drie weken toeren langs financiële centra, van Goes tot New York. Ahold laveert bij de uitgifte van nieuwe aandelen tussen een koersval op de beurs en een ingezakte dollar.

ROTTERDAM, 12 SEPT. Maandag begint het pas goed. Supermarktconcern Ahold, de moeder van onder meer Albert Heijn, start met aparte advertenties in de kranten. ABN Amro komt daar achteraan met een radio-spotje uit eigen stal (“en dat wilt u”).

De banken moeten voor vier miljard gulden nieuwe effecten van Ahold verkopen. Met dat bedrag betaalt het concern zijn nieuwste Amerikaanse overname, de supermarktketen Giant.

Afgelopen dinsdag zijn de presentaties begonnen. Ahold is een beleggerslieveling en dat zal Nederland weten ook, zeker nu het slechte tijden op de effectenbeurs zijn. De banken hebben de afgelopen dagen tussen 700.000 en 800.000 brochures van de Ahold-emissie verspreid onder particuliere beleggers. De helft van de beleggende Nederlanders heeft een of meer Ahold-aandelen in zijn portefeuille, weet een woordvoerder. De aandeelhouders zijn bovendien trouwe klanten van de supermarkt.

De komende twee weken trekken twee teams van Ahold langs Amerikaanse en Europese financiële centra - een onder leiding van president C. van der Hoeven, een onder leiding van zijn financiële rechterhand, bestuurslid M. Meurs. De banken van Ahold moeten, onder leiding van ABN Amro en de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs, voluit. In de aanbieding zijn aandelen en leningen met een relatief lage rente die door beleggers later omgeruild kunnen worden in aandelen van Ahold. Met deze twee soorten effecten hopen de banken verschillende groepen beleggers aan te boren: aandelen hebben meer risico's dan leningen.

De omstandigheden lijken beroerd. De financiële markten zijn in de greep van de angst. Aandelenkoersen hebben mondiaal in zes weken een kwart van hun waarde verloren. Politieke angst drijft bovendien koers van de dollar de afgelopen dagen een dubbeltje lager.

Juist de dollar is voor Ahold, de grootste buitenlandse supermarktketen in Amerika, een cruciale valuta. Een cent verandering in de koers van de dollar beinvloedt de nettowinst van Ahold na de overname van Giant op jaarbasis voor een bedrag van vier miljoen gulden.

Op de aandelenmarkt wisselen malaise en optimisme elkaar af. “Dinsdag was er een bijeenkomst met meer dan achthonderd particuliere beleggers in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Woensdag 175 mensen in Goes”, zegt een insider die meereist met de financiële toernee van Ahold en zijn bankiers langs financiële centra. “Alles bij elkaar was er één vraag over de beurskoers.”

Onder professionele beleggers en beurshandelaren zijn de verwachtingen over de kans van slagen van de emissie niet hoog gespannen. “Iedereen weet dat die koers door het bankensyndicaat wordt gemanipuleerd”, bromt een professionele belegger.

Onder bankiers die de effecten moeten plaatsen overheersen optimistische geluiden. De leiders van de emissie hebben de afgelopen weken bij meer dan tweehonderd internationale professionele beleggers de stemming geproefd voor aandelen Ahold en de uitkomsten waren bemoedigend.

In tegenstelling tot de afgelopen jaren toen “bankiers hun grootmoeder nog naar de beurs konden brengen, zeker als zij aan informatietechnolgie deed”, wordt de markt nu gedomineerd door de kopers. Door de beleggers. Durven zij nog wel aandelen Ahold te kopen? In 1996 verkocht Ahold aandelen voor 28 gulden per stuk, toen om de overname van de Amerikaanse keten Stop & Shop te financieren. Eerder dit jaar volgde een plaatsing tegen 67 gulden per aandeel. Gistermiddag sloot de koers drie dubbeltjes lager op 57,80 gulden.

Om beleggers te overtuigen lijkt Ahold zijn verkoopargumenten subtiel bij te stellen nu de economische groei in zijn kernmarkten Nederland en Amerika lijkt af te zwakken. Al wordt dit in financiële kringen ontkend. Het bedrijf profileerde zich gretig als groeifonds, maar lijkt de laatste weken meer en meer nadruk te leggen op de stabiliteit van zijn activiteiten. Eten willen mensen toch.

“Professionele belegger hoor je er niet over dat de prijzen nu lager zijn dan toen”, verzekert een betrokken bankier. “Die redeneren: als je aandelen wilt kopen, kun je dat beter laag dan hoog doen.” Van de Ahold-aandelen is ongeveer driekwart in handen van professionele beleggers, zoals verzekeraars en pensioenfondsen. Ongeveer een kwart van alle aandelen hebben Nederlandse professionals, zoals ING en pensioenfonds ABP. Engelsen hebben 10 à 15 procent, Amerikanen 15 procent. Bankiers rapporteren “veel vraag” uit Engeland en verwachten dat het percentage Amerikaanse beleggers na de emissie zal oplopen.

Nederlandse particuliere beleggers zijn goed voor een kwart van de aandelen Ahold. Hoe zullen zij reageren op het beurstumult? “Zij zijn professioneler dan de meeste waarnemers, inclusief journalisten, denken”, zo zegt een betrokken bankier. De banken gingen uit van verslapte belangstelling uit particuliere kring, maar afgelopen week zijn de taxaties naar boven bijgesteld.

En als de animo van beleggers over twee weken niet voldoet aan de verwachtingen van Ahold en diens bankiers? Dan is er geen man overboord, verzekert een betrokkene. “Ahold komt niet in de problemen. Er zijn alternatieven voor de financiering.”