Utrecht wil studie naar buisleiding goederen

UTRECHT, 11 SEPT. De gemeente Utrecht wil een onderzoek doen naar de haalbaarheid van een ondergronds transportsysteem voor goederenvervoer. De buisleiding zou moeten komen tussen het centrum en de toekomstige stadsdwijk Leidsche Rijn.

De buis met een doorsnee van een meter en ongeveer vijf kilometer lang moet het Amsterdam-Rijnkanaal passeren. De leiding kan tegelijk worden aangelegd met de verdubbeling van het spoor en de aanleg van een openbaar-vervoerbaan, waardoor op de bouwkosten bespaard kan worden. De buis moet het vrachtwagenverkeer van en naar het centrum tegengaan. De gemeente denkt dat zo twintig tot dertig procent van het vrachtvervoer in het centrum kan worden vervangen.

Het onderzoek wordt verricht samen met de partners in het Utrecht Centrum Project (UCP), het winkelcentrum Hoog Catharijne, Nederlandse Spoorwegen en de Jaarbeurs. In het kader van het UCP wordt het winkelareaal in het centrum sterk uitgebreid.

Bij het station komt een terminal, zodat voor het oude centrum binnen de singels een aparte distributie nodig blijft.

De gemeente denkt dat het nieuwe transportsysteem niet alleen geschikt is voor goederen en afval, maar dat ook de boodschappen van winkelend publiek naar de rand van de stad kunnen worden gebracht. Daar zou een terminal komen met transferium, een grote parkeergarage met aansluiting op openbaar vervoer. “De bedoeling is dat de mensen in het centrum winkelen en bij aankomst bij het transferium hun boodschappen in de achterbak aantreffen”, aldus een woordvoerder van de gemeente.

De gemeente heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat subsidie gevraagd voor het haalbaarheidsonderzoek. Een ondergronds systeem voor goederenvervoer bestaat in Nederland nog niet op deze schaal. Begin jaren negentig publiceerde het Algemeen Verbond Bouwbedrijf een plan voor een ondergronds buizennet in de Randstad met takken naar het buitenland. De aanlegkosten werden toen geraamd op twee miljoen gulden per kilometer.

Inmiddels zijn er vergevorderde plannen voor een ondergrondse transportbuis tussen de bloemenveiling Aalsmeer, Hoofddorp en Schiphol. Die buis krijgt een doorsnee van vijf meter en een totale lengte van twaalf kilometer. Inclusief terminals worden de kosten geraamd op 450 miljoen gulden.

Een woordvoerder van het Centrum Openbaar Bouwen wijst erop dat een ondergronds transportsysteem vooral kans van slagen heeft als het een openbaar karakter heeft, zodat ook kleine transporteurs er gebruik van kunnen maken. Alleen dan is immers financiering uit het Infrastructuurfonds van de rijksoverheid mogelijk.