Positief effect dollar; Fors hogere nettowinst Heineken

AMSTERDAM, 11 SEPT. Bierbrouwer Heineken heeft in het eerste halfjaar een 28 procent hogere nettowinst behaald van 418 miljoen gulden. Voor geheel 1998 verwacht Heineken een winststijging die de 28 procent “zal benaderen”.

Dat heeft het concern vanochtend bekendgemaakt.

De omzet van de op een na grootste brouwer ter wereld steeg met 5 procent tot 6,8 miljard gulden. De problemen in Azië zorgden, in guldens, voor een ongeveer 15 procent lagere omzet in die regio. Maar dat negatieve effect werd ruimschoots goed gemaakt door de hoge dollarkoers, door een forse stijging van de export naar de Verenigde Staten (plus 14 procent) en door goede resultaten in Frankrijk en Italië waar Heineken twee jaar geleden een aantal brouwerijen heeft gekocht.

In Nederland nam de omzet licht toe. Het marktaandeel - ongeveer 50 procent met merken als Heineken, Amstel en Brand - bleef gelijk, maar de totale biermarkt steeg licht. Het bedrijfsresultaat in Nederland is al enige jaren stabiel.

De hoge dollarkoers zorgde voor een positief effect van “enige tientallen miljoenen guldens” in het bedrijfsresultaat. Heineken dekt zich altijd van te voren in tegen koersschommelingen van de dollar.

Die contracten, afgesloten op een lage koers, liepen per 1 januari dit jaar af, waarna de nieuwe contracten op een veel hogere koers konden worden afgesloten.

“Die hogere dollarkoers vloeit direct naar het bedrijfsresultaat”, zei bestuursvoorzitter K. Vuursteen bij de toelichting op de cijfers. “Terwijl de lagere koersen van bijvoorbeeld de Griekse drachme, de Indonesische roepia en de Singaporese dollar ook doorwerken op de inkoop-prijzen en de kosten.” De negatieve invloed van die valuta werkt daarom wel direct door in de omzet, maar minder in het bedrijfsresultaat.

De winststijging lag fors boven de gemiddelde verwachting van financieel analisten van banken, die op zo'n 18 procent hadden gerekend. De koers van het aandeel Heineken steeg vanochtend, na een wat aarzelende start, met ruim zes procent tot 86 gulden.

Het bedrijfsresultaat nam met 26 procent toe tot 675 miljoen gulden. De winst per aandeel, gecorrigeerd voor het uitgekeerde bonusaandeel en de aandelensplitsing, steeg van 1,04 tot 1,33 gulden. Het interimdividend is bepaald op 30 cent.

In volume stegen de bierverkopen met 9 procent. De marketing- en verkoopkosten namen toe van 13,6 tot 14,9 procent van de omzet.