Jarige job

Kent u dat gevoel? Tijdens je eigen verjaardag vervelende vragen krijgen over de jobstijdingen van je werkgever. KPN's eigen dominee Gremdaat heeft hier iets op gevonden: een rubriek in het personeelsblad vol spitse reacties op klachten over de telecommaatschappij.

Dit keer komen de Primafoon-winkels aan bod, die groene winkels met gemiddeld meer klanten dan telefoons en antwoordapparaten. De verantwoordelijke manager van de 125 Primafoons biedt stevig weerwerk. Je houdt altijd “wachtmomenten in de retail”, stelt hij onverbiddelijk. En als de verjaarsvisite daardoor niet overtuigd is, stelt u losjes dat “de wachttijd-beleving” moet veranderen.

Wie schrijft de volgende aflevering? Bestuursvoorzitter Wim Dik natuurlijk. In zijn bijdrage zal hij de beste reactie geven voor het (denkbeeldige) geval dat kritische gasten op zijn verjaardag beginnen over de Opta, de telecomwaakhond. En over die veel te hoge tarieven, waar Opta vorige week over klaagde. Diks advies is simpel. Klim op de tafel en roep dat u “verbijsterd” bent over zoveel onrecht. Suggereer tevens dat “de continuïteit van het concern” (en het feestje) ernstig in gevaar is gekomen. Nu maar hopen dat de visite ook aandelen van KPN Telecom bezit. Deze mensen zullen zich realiseren dat dergelijke onheilspellende kreten slechts één effect hebben: de aandelenkoersen kelderen. Dat zal ze leren.