Chefaro moet tv-reclame staken

DEN HAAG, 11 SEPT. Chefaro, de Nederlandse producent van onder meer de pijnstillende crème Tantum, moet de televisie-reclame voor dat product onmiddellijk staken.

Dat heeft het gerechtshof in Den Haag gisteren bepaald in het hoger beroep, dat concurrent SmithKline Beecham (SB) had aangespannen. Dit Amerikaans-Britse farmacieconcern, dat eerder een kort geding in deze zaak verloor, brengt het vergelijkbare product Midalgan op de markt.

Het hof is het met SB eens dat de televisie-reclame voor Tantum misleidend is. In die spot zegt een man dat “er nu een opmerkelijk en bijzonder geneesmiddel tegen pijnlijke spieren en gewrichten is, Tantum.” En hij vervolgt: “Tantum werkt niet op de huid maar dringt diep door de huid heen en werkt in de kern van de pijnlijke spieren en gewrichten.” Daarop zegt een vrouw: “Dus het geneest, waardoor de pijn verdwijnt?” Waarop de man weer zegt: “Daarom mag het zich geneesmiddel noemen.”

Naar het oordeel van het hof wekt Chefaro met de reclame de indruk dat door het gebruik van Tantum de spier- of gewrichtsaandoening die de pijn veroorzaakt wordt genezen en dat Tantum op die grond een geneesmiddel is. Die eigenschap staat echter niet in de bijsluiter vermeld en Chefaro heeft ter zitting ook niet aannemelijk kunnen maken dat het product die genezende werking heeft.

Ook al is sprake van een farmacologisch effect, dan wil dat nog niet zeggen dat Tantum ook de aandoening zelf geneest, zo meent het hof.

De spot is daarom in strijd met de Wet op de geneesmiddelenvoorziening, het Reclamebesluit geneesmiddelen en de Code voor de publieksreclame voor geneesmiddelen.

De raadsman van SmithKline Beecham, jhr. mr. R.E.P. de Ranitz, had eerder gesteld dat zijn cliënt door de te verstrekkende claim van Tantum een aanmerkelijk omzetverlies heeft geleden met het product Midalgan. Hij eiste daarom dat Chefaro de reclame-uiting ook rectificeert. Die eis wees het hof af; een rectificatie beoordeelde het als te ingrijpend.