Brilstand

De gelijkenis is treffend. Het is opticienketen Pearle weer gelukt. Gratis publiciteit rond een reclame-actie. Lachen mag, maar het moet niet te veel geld kosten. Een tv-spotje van Pearle dat verdacht veel lijkt op een goed-nieuws spot van de Belastingdienst hoeft niet van de buis, vindt de rechtbank in Utrecht. Parodie. Moet kunnen.

Twee jaar geleden pakte Pearle uit met een campagne met Veilig Verkeer Nederland onder het motto Zien is Overleven. Veilig Verkeer ging exclusief met Pearle in zee om automobilisten aan te raden een ogentest te ondergaan bij deze keten. En dat was, zo erkende Pearle's reclamemaker “allemaal geprogrammeerd” voor gratis media aandacht.

Is dit een nieuwe stunt, of heeft Pearle politieke bedoelingen met zijn parodie op 'Leuker kunnen wij het niet maken'? De opticienketen is een van de gangmakers achter een procedure tegen de verplichte bijdrage aan het bedrijfsschap, een politiek gekoesterde uiting van de consensus-samenleving. Met de heffingen worden bijvoorbeeld reclamecampagnes voor de branche gefinancierd.

Pearle heeft de eerste slag om de heffingen gewonnen. En nu staat het 2-0. Het volgende slachtoffer? Niet alleen de prijs is anders.