Brede campagne tegen Chiquita-bananen

BRUSSEL/UTRECHT, 11 SEPT. Wereldwinkels in België, Britse, Zwitserse, Franse en Amerikaanse organisaties en vakbonden zijn gisteren een campagne begonnen tegen Chiquita. Ze willen druk uitoefenen op de multinational om betere arbeidsomstandigheden te scheppen op de bananenplantages.

Chiquita, een marktleider in Nederland, verdient miljarden over de rug van mens en milieu, stellen de organisaties. Plantagearbeiders verdienen zo weinig dat ze hun gezinnen slechts de helft van de week kunnen onderhouden. Tegen zijn eigen richtlijnen in gebruikt de multinational toch chemische bestrijdingsmiddelen die niet in de Verenigde Staten zijn geregistreerd. Ze worden vanuit een vliegtuigje over de bomen gesproeid terwijl werknemers op de plantages aan de slag zijn. Vakbonden die strijden voor betere omstandigheden worden op alle mogelijke manieren geweerd.

Solidaridad Nederland deelt de kritiek van de organisaties van de campagne, maar doet zelf niet mee. Ze wil niet één bedrijf aan de schandpaal nagelen, waar andere multinationals zich schuldig maken aan precies dezelfde praktijken.