Akkoord Northwest met piloten

NEW YORK, 11 SEPT. Luchtvaartmaatschappij Northwest Airlines, de Amerikaanse partner van de KLM, en zijn piloten hebben gisteren een akkoord bereikt. Daarmee loopt de pilotenstaking ten einde. Het bedrijf hoopt over drie of vier dagen zijn vluchten te hervatten.

Met het akkoord, waarvan de inhoud nog onbekend is, komt een eind aan een staking die op 29 augustus begon. De laatste paar dagen is voortdurend bemiddeld door overheidsvertegenwoordigers. De onderhandelingen hadden plaats achter gesloten deuren in een hotel even buiten Minneapolis. Clinton sprak gisteren telefonisch met beide partijen toen een overeenkomst nabij leek. Hij kondigde vannacht aan dat “de voorwaarden die de basis van een akkoord kunnen vormen” waren bereikt. De top van Northwest beval zijn mecaniciens de vliegtuigen weer startklaar te maken.

Betrokkenen die anomiem willen blijven melden dat in het voorlopige akkoord de kloof over salarisverhoging zal worden overbrugd met een optieregeling en een vorm van winstdeling voor de piloten. In de laatste fase werd nog onderhandeld over hoe en wanneer de piloten weer aan het werk zullen gaan. De 6.200 piloten van Northwest, vertegenwoordigd door de vakbond Air Line Pilots Association (ALPA), zullen morgen bij elkaar komen om officieel hun fiat aan het ontwerpakkoord te geven. Dat is niet zomaar een formaliteit. Eerder dit jaar bereikte Northwest een akkoord met de vakbond International Association of Machinists, maar dat werd toen door de leden verworpen.

De Northweststaking was een strop voor duizenden passagiers in het noorden van het middenwesten, met name in Minneapolis, Detroit en Memphis. Northwest verzorgt daar driekwart van al het vliegverkeer. Vluchten zijn vooralsnog tot en met zaterdag opgeschort en internationale vluchten zelfs tot en met maandag. Meer dan de helft van de 55.000 werknemers is naar huis gestuurd. Vanaf het moment dat de staking officieel eindigt kan het nog tien dagen duren voor iedereen weer aan het werk is.

Twee kleinere luchtvaartmaatschappijen die in de regio actief zijn, zijn door het ministerie van vervoer gedwongen aan het werk te gaan. De twee zijn nauw gelieerd aan Northwest. Northwest heeft een belang van 30 procent in Mesaba Airlines en Express Airlines I is zelfs een volle dochter van Northwest. Het ministerie verwijst naar een federale order uit 1978 die 'essentieel luchtvervoer' eist, waar mogelijk. Voor sommige kleine plaatsen in North Dakota zijn de maatschappijtjes de enig beschikbare, snelle transportverbinding.

De maatschappijen hebben zich tegen de order verzet, mede met hulp van het management van Northwest. Northwest verzorgt de afhandeling van bagage en tickets en heeft de betrokken werknemers naar huis heeft gestuurd. Het kan ze niet zomaar weer aan het werk zetten. Gisteravond was nog niet duidelijk of deze kwestie al is opgelost.