Volvo Klassiekerbeurs in Rosmalen; De veilige Kattenrug

Volvo Klassiekerbeurs, in en rond het Autotron in Rosmalen. Za 12 en zo 13 sept, 10-16u. Inl 073-5219050

Volvo's zijn populaire klassiekers. Het Nederlandse wegennet telde volgens cijfers van het CBS in 1990 precies 4.602 exemplaren die tussen 1950 en 1970 waren gebouwd. Vijf jaar later reden er hier 4.716 van die jaargangen rond. De enige conclusie kan zijn dat er dus nauwelijks oude Volvo's verloren gaan en ze flink worden geïmporteerd.

Er zijn bijgevolg ook heel wat Volvo-oldtimerclubs. Zeven jaar geleden begonnen ze met een jaarlijkse onderdelenbeurs, maar dat begon uit de hand te lopen. De beurs werd steeds omvangrijker en daarmee ook het aantal bezoekers. Vandaar dat de organisatie is uitgeweken naar het Autotron in Rosmalen, waar op 12 en 13 september de Volvo Klassiekerbeurs wordt gehouden. De tentoonstelling is dit jaar gewijd aan de PV 444 en de PV 544, die onder de liefhebbers bekend staan als de 'kattenrug'.

Op voorhand kan worden gezegd dat alle getoonde auto's één ding gemeen hebben, de diagonale strip op radiator of grille - van linksonder naar rechtsboven - die in het midden het Mars-symbool vasthoudt. Na de eerste ÖV4, die in juni 1926 als prototype werd gepresenteerd tot en met de recente C70 Cabriolet zijn alle Volvo's daaraan zeer herkenbaar.

De ÖV4 werd van meet af aan 'de Zweede auto' genoemd. Dat wilde de fabrikant visualiseren in een symbool om de kennelijke associatie aan het nationaal erfgoed te vereeuwigen. Het lag voor de hand om daarvoor het 'ijzer symbool' te nemen, want de auto was uit degelijk Zweeds staal opgetrokken. Het 'ijzer symbool' is gelijk aan dat van de Romeinse god van de oorlog, Mars. Voor een stevige montage van dat logo op de radiator kon het best een diagonale strip worden gebruikt. Eigenaardig genoeg is die asymmetrische strip, die oorspronkelijk als noodverband diende in de loop der jaren sterker geworden dan het Mars-symbool zelf.

De naam Volvo is overigens een stuk ouder dan de symboliek. Ook nog van voor 11 mei 1915, toen 's middags om half vier het octrooibureau AG Delmar & Co als vertegenwoordiger van Aktiebolaget Volvo een aanvraag indiende voor het handelsmerk Volvo, afgeleid van het Latijnse 'ik rol'. Het bedrijf maakte inderdaad uitsluitend producten waar iets rollends aan zat, zoals lagers, speciale kogel- en rollagers, machines, transmissies, automobielen, rijwielen en spoorwegmateriaal.

Een andere historische dag voor het merk was 25 juli 1924. De grondleggers van de latere autofabriek, Gustaf Larson en Assar Gabrielsson, ontmoetten elkaar toen bij toeval in restaurant Sturehof in Stockholm en konden elkaar vanachter geweldige borden met rivierkreeft nauwelijks zien, terwijl ze afspraken 'de Zweedse auto' te gaan maken.

Niettemin viert de ondermening haar verjaardag op 14 april. Op die dag in 1927 rolde om tien uur 's ochtends onder toeziend oog van verkoopdirecteur Hilmer Johansson de eerste in serie gebouwde Volvo-personenauto van de band. Daar was overigens wel een zware nachtelijke bevalling aan vooraf gegaan. Er waren op de band talloze kinderziekten vastgesteld en van de oplopende zenuwen hadden de monteurs ook nog eens abusievelijk het differentieel verkeerd om gemonteerd - het kroonwiel was ten opzichte van het pionwiel omgekeerd in de achteras gezet - met als gevolg dat de auto bij het ochtendgloren alleen maar achteruit wilde rijden.

Anders dan die gebeurtenissen doen vermoeden, heeft het merk vanaf die nacht een reputatie van degelijkheid en veiligheid gevestigd, zoals nauwelijks van enige andere auto kan worden gezegd. Dat zal goeddeels aan Gustaf Larson te danken zijn geweest, die in een eerder leven bij het Engelse Morris had gewerkt en daar had geleerd dat je de meeste onderdelen van een auto in eigen huis moest ontwerpen. Vervolgens kun je het produceren daarvan uitbesteden aan andere fabrieken, die onder nauwkeurige specificaties moeten werken. Dat ging al snel 'auto's bouwen op de Volvo-manier' heten. Larson hield er van dingen direct goed te doen in plaats van iets te moeten corrigeren. Mensen die hem hebben meegemaakt weten te vertellen dat hij op bijna bovennatuurlijke wijze op de tekentafel al zwakheden in een ontwerp zag.

Dat heeft geleid tot het maken van auto's, die een ongekend aureool van veiligheid hebben. Die veiligheid geldt overigens wel alleen die mensen die ín een Volvo zitten. Met een Lelijke Eend kun je er immers maar beter uit de buurt blijven.