Rotterdam maakt zich op voor bouw derde stadsbrug

Rotterdam heeft nieuwe plannen met de ruimtelijke inrichting van de stad. Belangrijk element daarin is een derde stadsbrug.

ROTTERDAM, 10 SEPT. De kinderziekten van de Erasmusbrug zijn nog maar nauwelijks overwonnen, of in Rotterdam wordt het debat geopend over een derde stadsbrug. Zeven architectenbureaus, drie bekende buitenlandse en vier minder bekende Nederlandse, hebben zich gebogen over de vraag of er een brug moet komen en waar dan precies in het gebied tussen Maastunnel en de Van Brienenoordburg. Hun ontwerpen zijn te zien in het Nederlands Architectuur Instituut in Rotterdam.

De bouw van een derde brug is ook van belang, omdat Rotterdam een structuurplan 2010 gaat opstellen, terwijl er ook wordt gewerkt aan een document over 'centrum aan de rivier', waarin een derde brug uiteraard een grote rol kan spelen.

De zeven architecten die ontwerpen hebben gemaakt, komen met tal van verrassingen, van sierlijke bruggen met een pyloon, een volkomen platte brug als speelterrein, een snelle veerpont voor fietsers en voetgangers en - omdat een brug nog niet nodig zou zijn - een tapijt van waterlelies waarover kikkers naar de overkant van de Nieuwe Maas kunnen springen.

Een groep deskundigen met onder anderen stedenbouwkundige Riek Bakker (de ontwerpster van de Kop van Zuid) en wethouder Hans Kombrink (ruimtelijke ordening) toont zich in een commentaar het meest gecharmeerd van drie ontwerpen die voorzien in de bouw van een brug van de nieuwe in aanbouw zijnde Veranda in de wijk Feijenoord en de Kralingse Zoom en/of het voormalige DWL-terrein in polder De Esch, niet ver van de Van Brienenoordburg.

Deze drie ontwerpen zijn van de Catalaanse architect Joan Busquets, het Franse bureau Odile Decq/Benoît Cornette en het Rotterdamse Atelier Quadrat.

Een verbinding op deze plaats biedt tal van nieuwe mogelijkheden en de Erasmus Universiteit en het Kralingse Bos worden in enkele minuten bereikbaar vanuit Feijenoord, nu een van de armste wijken van Rotterdam. Het openbaar vervoer tussen deze stadsdelen zou belangrijk verbeterd kunnen worden. Busquet en andere ontwerpers doen voorts belangrijke suggesties om de stadsgebieden aan weerszijden van de Nieuwe Maas te ontwikkelen.

Afgezien van een brug tussen Feijenoord en het DWL-terrein zijn de ontwerpen sterk verschillend. Busquets' brug bestaat uit een groot gebouw over de rivier. De brug van het Franse architectenduo is deels gebouwd op een nieuw aan te leggen eiland in de Maas, die daardoor van 630 meter tot 360 meter wordt versmald. Het ontwerp van Quadrat omvat een enorm multifunctioneel gebouw (Station Zuid) op Feijenoord met aanlegsteigers voor snelle bootverbindingen naar Dordrecht.

Het Amsterdamse bureau 'VMX Architects' dat een brede platte 'tafel' als brug van de oostpunt van het Noordereiland naar de Maasboulevard voorstelt, wijst uitdrukkelijk op het “vermogen van Rotterdam zichzelf verscheidene keren in een eeuw opnieuw uit te vinden”. Dat gegeven, maar dan met de rivier als het centrum van de stad, moet volgens de groep deskundigen centraal staan bij het debat over de derde stadsbrug.

In het Nederlands Architectuur Instituut debatteren vrijdagmiddag ontwerpers en deskundigen over de plannen.