Procter & Gamble gaat reorganiseren

Door onze correspondent NEW YORK, 10 SEPT. Procter & Gamble, het Amerikaanse consumentenproductenconcern, heeft een reorganisatie aangekondigd. Ook maakte het bedrijf bekend tegenvallende resultaten te verwachten over het huidige kwartaal, het eerste van het gebroken boekjaar 1998-99.

Niet bekend

P&G maakt ongeveer driehonderd merkproducten, zoals Ariel, Pampers en Oil of Ulay. Het bedrijf uit Cincinnati, Ohio heeft 110.000 man in dienst en verkoopt producten in 140 landen. In het boekjaar 1997-98 dat eindigde op 1 juli, had P&G een omzet van 37,1 miljard dollar en een nettowinst van 3,7 miljard.

P&G gooit zijn vier zakelijke, geografisch ingedeelde divisies om tot zeven mondiale productdivisies. P&G hoopt zo sneller beslissingen te kunnen nemen. Een aantal nieuwe marktontwikkelingseenheden moeten die divisies ondersteunen bij het uitvoeren van de plaatselijke marktstrategie.

De zeven nieuwe productdivisies zullen zeer zelfstandig zijn in de bedrijfsvoering en daarmee de top van het bedrijf lichter maken. Veel mensen gaan van die top naar de nieuwe divisies. In het kader van de stroomlijning zal bijvoorbeeld de huidige functie van Durk Jager, chief operations officer, komen te vervallen. De bedrijfstop zal zich volledig richten op algemene vernieuwingen en de distributie ervan. P&G wil ook zijn bedrijfscultuur veranderen. De doelen moeten gedurfder en verstrekkender worden, de vernieuwingen groter en ze moeten sneller worden ingevoerd. Meer dan voorheen zal de beloning gebonden zijn aan prestatie. De overgang naar de nieuwe organisatievorm zal plaatshebben tussen oktober en juli. “Alles bij elkaar zullen de veranderingen leiden tot de meest productieve groeiperiode in onze 161-jarige geschiedenis”, aldus topman Pepper. De lager dan verwachte resultaten over het huidige kwartaal zullen volgens P&G in de rest van het boekjaar worden goedgemaakt.