Brussel tegen huidig Italiaans plan Malpensa

ROME, 10 SEPT. De Europese Commissie heeft Italië nog een week de tijd gegeven om met een voor haar aanvaardbaar voorstel te komen over het Milanese vliegveld Malpensa. Deze hub is een essentieel onderdeel van de samenwerkingsplannen tussen de KLM en Alitalia.

Eurocommissaris Neil Kinnock besloot gisteren een besluit over Malpensa met een week uit te stellen na signalen dat Rome bereid is tot een compromis. Maar hij voegde daaraan toe dat in zijn huidige vorm de kabinetsplannen neerkomen op onrechtmatige bevoordeling van de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia. Die zou als enige mogen blijven vliegen op het veel dichter bij de stad gelegen vliegveld Linate.

De Italiaanse minister van transport, Claudio Burlando, wil alle andere maatschappijen dwingen hun vluchten op Milaan niet langer uit te voeren op Linate, maar op Malpensa. Het bestaande vliegveld bij Malpensa is volledig vernieuwd en moet op 25 oktober openen als Malpensa 2000. Dit moet uitgroeien tot een van de belangrijkste hubs van Europa. Een KLM-woordvoerder wilde vanmorgen nog geen commentaar geven op het Brusselse besluit en de verdere ontwikkelingen eerst afwachten.

Hoofdprobleem in de discussie is dat het vliegveld wel klaar is, maar de verbindingen niet. Malpensa ligt ongeveer 60 kilometer ten westen van Milaan. Er is nog geen directe treinverbinding en de geplande weg naar het vliegveld is ook nog niet gereed.

Met de frequente files kan een taxirit van het centrum naar Milaan naar Malpensa bijna anderhalf uur duren. Het kan wel een paar jaar duren voordat het probleem van de bereikbaarheid is opgelost.

Tegen deze achtergrond vindt Eurocommissaris Neil Kinnock dat gedwongen verplaatsing van de vluchten naar Malpensa neerkomt op oneerlijke concurrentie. Hij geeft grote maatschappijen als British Airways, Air France en Lufthansa gelijk in hun verzet tegen het decreet van de Italiaanse bewindsman Burlando. Die wil Linate alleen openhouden voor de verbinding Milaan-Rome.

Inzet is een markt van tientallen miljoenen guldens. Alitalia hoopt met Malpensa een fors deel van de Noord-Italiaanse passagiers terug te winnen die het is kwijtgeraakt aan buitenlandse maatschappijen. Als ze toch van het makkelijk bereikbare Linate kunnen vertrekken, geven veel Noord-Italianen er de voorkeur aan hun transatlantische vluchten uit te voeren via Parijs, Zürich, Frankfurt of Londen, in plaats van via Rome. Alitalia zal een deel van zijn intercontinentale vluchten verplaatsen van Rome naar Malpensa.

Burlando heeft eerder voorgesteld de vluchten geleidelijk te verplaatsen, in percentages. Naarmate de bereikbaarheid van Malpensa verbeterde, zouden meer vluchten moeten worden verplaatst van Linate van Malpensa. Dit voorstel heeft grote praktische problemen, omdat buitenlandse maatschappijen dan een deel van hun vluchten op Linate en een deel op Malpensa zouden moeten uitvoeren.

Dat zou leiden tot forse kostenstijgingen. De Italiaanse minister Burlando heeft gistermiddag nog tweeëneenhalf uur gesproken met Kinnock, zonder dat daarbij vooruitgang is geboekt.