Airbus krijgt voor 13,3 miljard orders

FARNBOROUGH, 10 SEPT. Airbus heeft tijdens de luchtvaartshow van Farnborough mega-orders bekend gemaakt ter waarde van 6,7 miljard dollar (13,3 miljard gulden). Gisteren zette de Amerikaanse vervoerder United Parcel Services (UPS) zijn handtekening onder de aankoop van 30 Airbus A300-vrachtvliegtuigen en nam een optie op nog eens dertig van deze toestellen.

Wanneer deze optie in een vaste order wordt omgezet, loopt de deal van Airbus met UPS zelfs op tot meer dan vijf miljard dollar. Tevens maakte Airbus een order ter waarde van anderhalf miljard dollar bekend van General Electric Capital Aviation, een leasemaatschappij die onderdeel is van General Electric.

Met een ordertotaal van 13,3 miljard gulden heeft Airbus op Farnborough een voorsprong genomen op concurrent Boeing dat na drie dagen contracten heeft afgesloten voor de verkoop van nieuwe verkeersvliegtuigen ter waarde van 5,2 miljard dollar of ruim 10 miljard gulden. Beide bedrijven verwachten deze week niet meer grote orders te zullen krijgen zodat Airbus-topman Noel Forgeard gisteren al triomfantelijk opmerkte dat “Airbus de grootste order heeft geboekt op Farnborough”, het belangrijkste evenement voor de luchtvaart- en defensieindustrie van dit jaar.

Eerder deze week verklaarde vliegtuigbouwer Boeing op Farnborough zich weinig zorgen te maken over de toenemende concurrentie van Airbus, dat met een percentage van 52 procent op de wereldmarkt dit jaar voor het eerst meer vliegtuigen dreigt te zullen verkopen dan Boeing, dat het afgelopen jaar is geconfronteerd met ernstige productieproblemen.

Tijdens een persconferentie verklaarde de vice-president van Boeing Harry Stonecipher dat 's wereld grootste vliegtuigbopuwer met de aanstelling van Alan Mulally - de nieuwe man voor de civiele luchtvaartbouw - de problemen met productie en toeleveranciers weer onder de knie heeft. Productieproblemen resulteerden er in dat Boeing het afgelopen boekjaar een verlies van 178 miljoen dollar heeft geleden, het eerste verlies sinds 50 jaar.

Wellicht nog teleurstellender voor Boeing was dat concurrent Airbus enkele belangrijke orders in de wacht sleepte. In Boeings eigen 'achtertuin' in de VS bij American Airways, maar ook in Zuid-Amerika en recent bij British Airways. Maar Stonecipher betoogde dat “winstgevendheid voor Boeing belangrijker is dan marktaandeel winnen van Airbus.”

Het Amerikaanse bedrijf beschouwt de 'jumbo' Boeing 747 nog steeds als de grootste troef van Boeing. Meer dan 100 luchtvaartmaatschappijen vliegen met dit toestel, dat meer dan 400 passagiers kan vervoeren. Airbus heeft in het segment van zogeheten wide-bodies de A340-300 en A330-300 in de aanbieding (263-385 passagiers).