Aanpak hoerenloper experiment voorbij

Bij het brainstormen over een oplossing voor de overlast van de tippelprostitutie achter het Centraal Station heeft het driehoeksoverleg in Amsterdam een oud idee geopperd: het vervolgen van de klanten van de tippelaarsters.

AMSTERDAM/GRONINGEN, 9 SEPT. Hoewel Amsterdam een officiële tippelzone heeft aan de Theemsweg in het westelijk havengebied zorgen verslaafde tippelprostituees achter het Centraal Station nog steeds voor veel overlast. In het driehoeksoverleg tussen burgemeester, hoofdofficier van justitie en de korpschef is vorige maand besloten te onderzoeken of het mogelijk is om de klanten te verbaliseren en daarvoor de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) aan te passen. Andere mogelijkheden zijn om de hulpverlening uit te breiden en daarmee de tippelprostitutie achter het CS te gedogen of om de vrouwen strafrechtelijk op te vangen en verplicht te laten afkicken. Voor dat laatste is reeds een wetswijziging in de maak.

De vervolging van de klanten is een voorstel van de politie, omdat de mobiele hoerenloper alleen op basis van verkeersvoorschriften aan te pakken is terwijl ze voor veel overlast zorgen. “Je moet bewijzen dat iemand tippelen uitlokt. Dat wordt erg lastig”, zegt Steenbrink. In Groningen bestaat al wat langer ervaring met het op deze wijze aanpakken van de klanten.

In 1992 baarde de toenmalige burgemeester H. Ouwerkerk van Groningen nogal opzien met zijn toelichting op het plan van college van B en W om de kentekens van automobilisten te registreren zodra die zich binnen de tippelzone hadden begeven. Het was nieuw voor Nederland. Om de bewoners van het A-kwartier en de Praediniussingel te verlossen van de forse overlast van tippelaarsters en hun bezoekers, had Ouwerkerk met zijn college deze rigoureuze maatregel bedacht. Aan de hand van de kentekens zouden de huisadressen van de automobilisten worden opgespoord, waarna die namens de gemeente een brief zouden ontvangen met de mededeling dat hun activiteiten overlast hadden gegeven. Of ze voortaan maar van die plek weg wilden blijven. Het plan kreeg onder meer van de Registratiekamer in Den Haag zoveel kritiek dat het stadsbestuur er vanaf zag. Volgens de kamer werd inbreuk gepleegd op de privacy van de automobilisten: “Als het om een leaseauto gaat, kan de brief bij de werkgever terechtkomen”.

Na een wijziging van de APV in 1995 wel ruimte voor een andere aanpak. Automobilisten die in het centrum van de stad een straatprostituee benaderen, krijgen een boete. Ze maken zich schuldig aan uitlokking van een strafbaar feit. Een automobilist die deze aanpak aan de wet wilde toetsen, is op 1 september door de kantonrechter in Groningen veroordeeld. Evenals de vrouw die bij hem in de auto stapte. De gesprekken over een echte oplossing zijn intussen gewoon doorgegaan, en uiteindelijk is in een breed overleg een compromis gevonden. Groningen kreeg, net als Utrecht twee jaar daarvoor, een echte tippelzone met afwerkplekken. Zo'n negentig vrouwen worden door hun 'beschermers' iedere dag naar het bedrijventerrein aan de Bornholmstraat net buiten het centrum gereden - en iedereen lijkt tevreden, zo meldt een woordvoerder van de gemeente. Over een half jaar komt een speciale begeleidingscommissie met een serieuze evaluatie.