Verweving commercie en sport allang feit in Italië

De sterke verweving van sport en commercie, zoals die met Murdochs bod op Manchester United in Engeland dreigt, is allang een feit in Italië. Met Berlus- coni in een hoofdrol en met soms bizarre gevolgen

ROME, 8 SEPT. Wat Rupert Murdoch in Engeland wil doen, televisie en voetbal combineren, doet mediamagnaat, oppositieleider en ondernemer Silvio Berlusconi al dertien jaar in Italië.

Zijn Fininvest-imperium profiteert van de vele mogelijkheden voor synergie en gebruikt de voetbalwedstrijd van Berlusconi's AC Milan als een publieks- en reclametrekker op zijn commerciële zenders. Maar net zoals zijn politieke tegenstanders protesteren tegen de politieke kleuring van sommige programma's op zijn drie commerciële zenders, zo zeggen sportieve tegenstanders dat de Berlusconi-zenders ook proberen het voetbal te beïnvloeden.

De verslaggevers op zijn zenders zijn steevast positief over het spel van AC Milan. Fouten en betwistbare interpretaties van scheidsrechters die ten nadele van de ploeg werken, worden breed uitgemeten.

“Milan is de ergste club van Italië, ze willen de scheidsrechters beïnvloeden door de televisie te gebruiken,” zei Roberto Mancini, de spelverdeler van Lazio, vorig seizoen. Zijn ploeg had op het laatste moment gelijk gemaakt tegen Milan, door een uiterst omstreden strafschop na het verstrijken van de reguliere speeltijd. Milan was al eerder in de wedstrijd twee keer een strafschop ontzegd. De zenders van Berlusconi zijn hier uitgebreid op ingegaan, maar deze wedstrijd liet ook de keerzijde van de medaille zijn: sommige scheidsrechters zijn er zo op gebeten om zich onafhankelijk op te stellen, dat zij bij twijfel nooit in het voordeel van Milan zullen fluiten.

Ook trainer Giovanni Trapattoni heeft veel uitgehaald naar de mediamacht van Milan. “Een tv-zender tot je beschikking hebben is een groot voordeel, en Milan benut dat goed,” heeft Trapattoni gezegd. Hij kon zijn gram halen in het seizoen 1988-98, toen hij Juventus trainde.

De televisie-zenders van Berlusconi zeiden dat het saaie catenaccio voetbal van Juventus ver achterbleef bij de spectaculaire wedstrijden die Milan onder de toenmalige trainer Arrigo Sacchi speelde, maar Juventus werd wel kampioen. “Ook al hadden we geen televisie, we hebben toch het scudetto gewonnen” (het kampioensschildje op het shirt), zei Trapattoni toen triomfantelijk.

Opvallend is dat Berlusconi deze zomer weer in gesprek is geraakt met Murdoch. Tot nu toe is steeds aangenomen dat het daarbij vooral om televisie ging. Er wordt al geruime tijd op gespeculeerd dat Berlusconi zijn zenders wil verkopen aan Murdoch. Waarschijnlijk is er gezien de grote belangstelling van Milan voor een Europese superliga en het bod van Murdoch op Manchester United, ook gesproken over voetbal.

Overigens is Berlusconi niet de enige Italiaanse clubvoorzitter die ook in de commerciële televisie zit. De voorzitter van Fiorentina, Vittorio (of Mario) Cecchi Gori controleert de twee landelijke zenders van Telemontecarlo (TMC) en een lokale tv-omroep in Florence. Ook hier laten verslaggevers van wedstrijden hun oor hangen naar hun broodheer, maar omdat TMC veel minder kijkers trekt, is de impact hiervan niet zo groot.

Berlusconi heeft ook een belang in de zender voor betaal-tv, Telepiù. Deze heeft vorige week voor het eerst aparte contracten gesloten met vier clubs met trouwe supporters (Juventus, Milan, Inter en Napoli). Het gaat om de pay-per-view rechten van hun thuiswedstrijden, tot 2005.