Jongensblad komt weer op de markt

ROTTERDAM, 8 SEPT. Het jongensblad Webber, dat in mei werd opgeheven, zal vanaf volgende maand opnieuw worden uitgegeven. Uitgever Dutch Connection Group uit Heerhugowaard meent met enkele wijzigingen het blad nieuw leven in te kunnen blazen. “In onze ogen staat de titel als een huis. Tachtig procent van de jongens kent Webber, zeventig procent heeft er een goed gevoel bij”, aldus bladmanager R. Meijers. Uitgever Veldhuis uit Raalte stopte met de uitgave omdat die de lezersmarkt te klein vond.

Webber stond bekend om de brutale manier van schrijven en de slogan 'not for girls and parents'. De nieuwe uitgever zal vooral het redactionele gedeelte van het blad aanpassen. “Uit onderzoek bleek dat veel lezers Webber te kinderachtig vonden. We willen jongeren op een volwassen manier gaan benaderen.” De uitgever denkt dit deels te bewerkstelligen door de instelling van een panel van tweehonderd jongens die via Internet kunnen aangeven wat zij in het blad willen lezen. Daarnaast wordt de doelgroep van het blad verruimd van 13-21 jaar naar 14-24 jaar en zal een abonnement 19,25 gulden per jaar gaan kosten. Dat was 55 gulden. Abonnees zullen tevens een 'webbercard' krijgen waarmee ze kortingen kunnen krijgen op onder meer vakanties en kleding. Binnen een jaar hoopt de uitgever een oplage van 25.000 exemplaren te hebben.

Volgens Meijers is er nog steeds grote behoefte aan een jongensblad. “Jongens hebben een ander taalgebruik en willen over andere onderwerpen lezen. We hebben bijvoorbeeld een rubriek die 'scooters, bikes en cars' gaat heten.” Ook komen er rubrieken over Internet en 'cool people, cool places'.