Blokkades wegvervoer in groot deel Europa

PARIJS, 8 SEPT. Vrachtwagenchauffeurs blokkeerden vanmorgen doorgaande wegen op allerlei plaatsen in Europa. Vooral in Frankrijk en Duitsland ontstonden extra files. Nederlandse chauffeurs beperkten zich tot het uitdelen van pamfletten. De chauffeurs willen eerlijke concurrentie afdwingen door in heel Europa dezelfde sociale regels te laten gelden. Een 48-urige werkweek staat daarin centraal.

Aanleiding tot de gecoördineerde acties is de complete openstelling van de Europese transportmarkt per 1 juli. Sinds die datum mogen vervoerders ook vrachten binnen andere landen ophalen en afleveren.

De organisaties van vrachtwagenchauffeurs vrezen oneerlijke concurrentie. Eén sociale regelgeving moet voorkomen dat er 'sociale dumping' ontstaat. De Europese Commissie heeft vanmorgen de sociale partners in Europa gevraagd om onderling tot een akkoord te komen over de werktijden. Zo niet, dan zal de Commissie na 30 september zelf met aanbevelingen komen.

In Frankrijk hebben de bonden vorig najaar, toen zij het verkeer voor de tweede keer in twee jaar grondig hadden ontregeld, een 'contract van de vooruitgang' gesloten met werkgevers en de overheid. Daarin wordt een begin gemaakt met een minimale beloning voor een maximale werkweek.

Nederland behoort met Groot-Brittannië, Spanje en Portugal tot de landen waar meer flexibiliteit in de werkindeling is toegestaan. Franse chauffeurs beschouwen dat als oneerlijke concurrentie.

In Duitsland ontstonden vanmorgen aanzienlijke extra files ten gevolge van de vrachtwagenacties, vooral richting Franse grens. In Frankrijk waren vanmorgen blokkades bij diverse Luxemburgse, Duitse en Zwitserse grensovergangen (de Mont Blanc-tunnel). Ook de verbindingen tussen Frankrijk en Groot-Brittannië via Kanaaltunnel en veerdiensten zouden door acties worden getroffen. Volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) laten de chauffeurs alleen personenauto's door. Er waren vanmorgen nog geen meldingen van Nederlandse chauffeurs die zijn vastgelopen.