Binnenkort beslissing; Optimisme over herstart van Fokker

FARNBOROUGH, 8 SEPT. Op 24 september valt het definitieve besluit of er opnieuw Fokkervliegtuigen in productie zullen worden genomen. Ondernemer Jaap Rosen Jacobson heeft dat tijdens een persconferentie op de luchtvaartshow in het Engelse Farnborough bekendgemaakt.

Sinds het faillissement van Fokker in 1996 is Rosen Jacobson de laatste anderhalf jaar met een staf van 25 medewerkers actief in de weer geweest om onder de naam Rekkof (Fokker omgekeerd) Restart een herstart van Fokker te bewerkstelligen. Rosen Jacobson zei gisteren “optimistisch” te zijn dat hij op 24 september het definitieve startsein kan geven voor de jaarlijks te bouwen 24 Fokker 70 en Fokker 100-toestellen.

Alleen de “huidige turbulentie op de internationale markten” zou volgens Rosen Jacobson het plan om opnieuw Fokkers in productie te nemen nog kunnen verhinderen. Dat hij de afgelopen halfjaar absolute radiostilte in acht heeft genomen omtrent zijn plannen komt omdat in het verleden orders voor vliegtuigen zijn afgesprongen op te vroegtijdige publiciteit. “Er moest heel veel overlegd worden met toeleveranciers, klanten, de curatoren en de overheid”, zegt Rosen Jacobson.

Rekkof denkt voor de jaarlijkse bouw en verkoop van 24 Fokker-toestellen een organisatie van 400 mensen nodig te hebben. Ongeveer 200 mensen daarvan zullen werken aan de daadwerkelijke productie van de toestellen. Over de financiering van het project laat Rosen Jacobson zich niet uit. De ondernemer heeft zich verzekerd van de medewerking van de Zwitserse herverzekeraar Swissre. Verder hanteert Rosen Jacobson een “stand-alone scenario” voor Rekkof Restart zonder overheidssteun. Eveneens ontbreken financieel risicodragende partners bij Rekkof. Rosen Jacobson zegt al contracten te hebben met vier klanten. Wanneer de productie van de Fokkers daadwerkelijk wordt hervat zullen begin 2000 de eerste nieuwe toestellen de fabriek op Schiphol-Oost uitrollen.

Stork wordt een grootleverancier van Rekkof. Gisteren werd bekend dat Stork zowel de cockpit, rompdelen als andere kleinere onderdelen voor de Fokkers aan Rekkof gaat leveren. De service van de toestellen wordt eveneens verricht door Stork. Fokker Services, een van de niet failliete onderdelen van het oude Fokker dat door Stork is overgenomen en is ondergebracht in Fokker Aviation, is daarvoor de aangewezen firma. Ook de certificering (een soort bewijs van luchtvaartvaardigheid) van de nieuwe toestellen wordt gedaan door Stork. Het bedrijf heeft daarvoor een licentie in zijn bezit. In totaal verschaft Rekkof werk aan 500 mensen van Stork in de nieuwe situatie. De vleugels voor de nieuwe Fokker-toestellen - lange tijd het breekpunt voor een doorstart omdat het Ierse Shorts de productie van vleugels voor Fokker had gestaakt - zullen worden geleverd door Hamble Aerostructures uit Engeland.