'KPN kon verlaging van tarieven verwachten'

AMSTERDAM, 7 SEPT. KPN had kunnen weten dat de telefoontarieven omlaag moeten. Wat Opta als waakhond van de telecommarkt heeft gedaan is niets anders dan het aanpassen van de tarievenstructuur zoals in de Europese Unie is overeengekomen. Landen als België en Groot-Brittannië zijn Nederland daarin al voorgegaan.

Dat stelt dr. N. van Eijk van het Instituut voor Informatierecht van de Universiteit van Amsterdam in reactie op de woedeuitval van KPN-voorzitter W. Dik, nadat Opta had geoordeeld dat de beltarieven fors omlaag moeten. “Het voortbestaan van KPN komt door zo'n drastische tariefsverlaging regelrecht in gevaar”, zei Dik. Bellen binnen Nederland moet volgens Opta 25 tot 30 procent goedkoper worden.

Van Eijk vindt de reactie van KPN wel begrijpelijk. “Een tariefsverlaging grijpt fors in, maar het is wel zo dat het bedrijf zich daarop heeft kunnen voorbereiden. Ik neem aan dat dit ook wel degelijk is gebeurd. Het zou vreemd zijn als dat niet zo was. De boosheid van de voormalige telecommonopolist hoort dan ook voor belangrijk deel bij het rollenspel in dit soort kwesties.”

Van Eijk kan niet zeggen in hoeverre de financiële positie van KPN wordt aangetast. “Het zou vreemd zijn als de gevolgen zo drastisch zijn als Dik aangeeft. Immers, jarenlang hebben de klanten van KPN te veel betaald. Dus zou het bedrijf in staat moeten zijn de vermindering van inkomsten te compenseren.” (ANP)