De Club houdt het netjes

De Club, Veronica, 21.35-22.30u.

Over De Club, een dramaserie over een bordeel die vanaf vanavond te zien is bij Veronica, deden de laatste tijd al heel wat geruchten de ronde. Anderhalf jaar geleden zijn de opnamen gemaakt - en intussen werd er in hoog tempo gemonteerd, want men wilde snel beginnen met uitzenden. Vervolgens gebeurde er echter niets. En intussen wist menigeen te vertellen dat de productie te duur was geworden en te slecht. Naar verluidt stelde het vorige Veronica-bewind zelfs pogingen in het werk de serie onderhands aan SBS6 te verkopen. Maar niemand bleek er het fijne van te weten.

Pas nu De Club na anderhalf jaar toch nog wordt uitgezonden, is er een officiële lezing. Die luidt dat Veronica vorig seizoen te elfder ure moest besluiten voorrang te geven aan de serie Combat, al was het maar omdat de sponsorende landmacht dat zo wilde. Twee dramaseries van eigen makelij (John de Mol Produkties) in één seizoen was te veel. Volgens het Hilversumse boekhoudsysteem drukken de productiekosten van ieder programma niet op de periode waarin zo'n programma wordt gemaakt, maar op het seizoen waarin het wordt uitgezonden. Een dertiendelige serie als De Club, die circa vier ton per aflevering kostte, kon er vorig seizoen niet meer bij.

Hoe het ook zij: eindelijk valt nu met eigen ogen te zien of de kwaadsprekers gelijk hebben gehad met hun boosaardige geruchten.

De Club is gesitueerd in een bordeel in een landhuis met oprijlaan, waar Diane Lensink als begripvolle moederfiguur en Peter Faber met monkelend opgetrokken wenkbrauwen de scepter zwaaien. Op basis van de eerste aflevering is de sfeer te omschrijven als goeiig. Hoewel de meiden af en toe kattig tegen elkaar doen en een enkele klant - in een onbeholpen geacteerd scènetje - malle eisen stelt, ontbreken hier de toffe kluchtigheid van Wat zien ik? of de inktzwarte milieutekening van Gebroken spiegels. Eigenlijk wijken de individuele relatieproblemen die in elke aflevering een afgerond verhaaltje opleveren, niet veel af van het gemiddelde Margriet- of Libelle-artikel. Ze staan hooguit iets meer op scherp omdat de buitenwereld niets te weten mag komen van hun werkelijke werkkring. Geen wonder dat Veronica er vooral vrouwen mee denkt te bereiken; mannelijke kijkers met een ranzige belangstelling zullen er weinig genoegen in scheppen. Meer dan een enkele blote bil of borst heeft de serie hun niet te bieden.

Zo bezien valt De Club dan ook alleszins mee. De scenario's van Jean Ummels, eerder bekend als auteur van de verfilming van De avonden, hebben iets van een soap op bovengemiddeld niveau en de regie van Robin Pera, die eerder ervaring opdeed met soap en comedy, oogt zo goed als vlekkeloos. En voor zo ver het realiteitsgehalte nog vragen oproept: volgens de aftiteling heeft men adviezen ingewonnen van de ex-prostituee Mariska Majoor, die vorige maandag zelf de hoofdpersoon was van de NCRV-documentaire Dubbelleven. Dat schept vertrouwen.