Bel-irritaties

De ergernissen over telefonische marketing nemen toe. Steeds vaker lijken enquêtebureaus en verkopers hun toevlucht te nemen tot de telefoon om mensen te benaderen. Volgens het Voorlichtingscentrum voor Markt- en Opinieonderzoek valt het wel mee met de telemarketing. Uit onderzoek dat het centrum vorig jaar liet verrichten onder 4.100 Nederlanders blijkt dat 1,5 procent van alle telefoontjes die een volwassene gemiddeld krijgt afkomstig is van een telemarketeer. Tweevijfde hiervan is van een enquêteur en drievijfde van iemand die iets wil verkopen, zoals krantenuitgevers en financieel advieurs.

Topdagen zijn maandag en woensdag. Van alle inkomende telefoontjes per huishouden komt dan 2 procent van een enquêteur of verkoper. Op vrijdag is dat 1,33 procent. In het weekeinde worden mensen nog minder telefonisch lastiggevallen. Toch blijkt de zondagsrust ook voor marketeers niet meer heilig.

De marketeer belt meest tussen 17.00 en 20.00 uur (37 procent van al hun

telefoontjes). Hij bereikt daarmee vooral jongeren en mannen. Vrouwen en

ouderen worden vaker in de ochtend en middag bereikt.