Penguin

De Engelse uitgeverij Penguin is een offensief begonnen om meer jonge lezers te trekken. Daartoe zijn twintig titels uit de statige reeks Modern Classics in een nieuwe kaft gestoken. De uitgeverij is de straat opgegaan om aan jongeren te vragen hoe een mooi boek eruit moet zien. Als resultaat is een aantal kunstenaars en ontwerpers van cd-hoesjes gevraagd nieuwe omslagen te maken voor klassieke titels.

De oude zwartwitfoto's hebben plaats gemaakt voor moderne vormgevingskunst: Op On the Road een gestileerde foto van een rijdende Cadillac, op 1984 de twee ogen van Grote Broer die de lezer indringend aankijken, op Animal Farm een varken in stripstijl met een pijp in de mond en op de vertaling van Albert Camus' The Plague een abstract stippenspel. Een bijbehorende glossy folder laat modefoto's zien waarop nog juist (of net niet) een van de pockets zichtbaar is.

Volgens Penguin Nederland is de grote campagne voor de reeks Essential.Penguin (spreek de punt uit als dot) in Engeland al een groot succes. 'Het idee achter de campagne is dat lezen leuk is en niet duf. Wij vinden het zelf ook prachtige boekjes.' Ook Nederlandse boekwinkels hebben de nieuwe pockets inmiddels in huis. Of het succes van de Essentials betekent dat de hele serie twintigste-eeuwse klassiekers zijn oude uiterlijk zal verliezen, weet men bij de uitgeverij nog niet. 'Voorlopig blijven de twee uitgaven naast elkaar bestaan.'