Koud kunstje

Philips Sport Vereniging slaagde er de afgelopen weken niet in de naam van de hoofdsponsor hoog te houden. Zo'n twee weken geleden ging het bijna mis tegen Cambuur en afgelopen weekeinde was Heerenveen een maatje te groot.

PSV is niet van plan zich uit het veld te laten slaan door een paar tegenvallende resultaten. Sterker, directielid Peter Fossen van PSV timmert deze week in Philips-magazine aan de weg met de stelling dat Philips de voetbalclub veel meer als marketing-tool zou moeten gebruiken.

Philips' afdeling sponsoring ziet dat niet zitten. “In het zuiden kun je uitstekend met PSV aankomen, maar bij Utrecht houdt het een beetje op.” Ter verbetering van zijn imago zoekt Philips het liever hogerop, bij het Nederlands elftal bijvoorbeeld.

In Philips' nieuwe vestigingsplaats Amsterdam is het sponsorcontract voor Nederlands' enige club met een nationale uitstraling vergeven. Het bedrijf kiest in de hoofdstad voor de kunst.

Deze week werd een sponsoringscontract aangekondigd met het Koninklijk Concertgebouworkest. Philips had waarschijnlijk een streepje voor bij de voorzitter van het orkest, W. Scherpenhuijsen Rom, tevens lid van de stichting die Philips moet beschermen tegen vijandige overnames.

Een orkest is veiliger dan een voetbalclub moet de voormalig ING-topman gedacht hebben. Philips wil al te graag zijn provinciale imago afwerpen en dat lukt niet als je twee keer door elf Friezen wordt afgedroogd. Dat kan het Concertgebouworkest tenminste niet gebeuren. Aan-val-lûh!