Haitink

Het artikel over Bernard Haitink (CS 28 aug.) las ik met aandacht. Ik schrok van Hatinks antwoord op de laatste vraag, waarom hij niet Bruckner of Mahler in ons land 'doet': 'die zijn voor Chailly'. Het is voor mij, die sedert 1955 het Concertgebouworkest bezoekt, bijna onmogelijk om dit te kunnen begrijpen.

Vooral aan Haitink is het te danken dat dit orkest nu tot de top van de wereld gerekend kan worden. Een kwart eeuw lang heeft Haitink er een onuitwisbaar stempel op gedrukt. Dat deze dirigent van wereldformaat bij 'zijn orkest' niet de vrijheid krijgt om te doen wat hij in Amsterdam wil, is voor mij niet te bevatten. Juist 'op' Bruckner en Mahler is Haitink een van de grote en beeldbepalende dirigenten ter wereld. Talrijke onvergetelijke uitvoeringen van deze componisten heb ik onder Haitink mogen meemaken. Die behoren nog altijd tot de absolute top van het nationale muziekleven van na de oorlog. Bestuur en directie van het Koninklijk Concertgebouw-orkest moeten zich hieromtrent bezinnen. Dat is de wens van velen. De muziek- en cultuurminnende Nederlandse natie zit erop te wachten dat Haitink weer zijn interpretaties van deze componisten laat horen. Prestige-overwegingen mogen nu niet meer een rol spelen. Ook is het het overwegen waard om talentvolle jonge Nederlandse dirigenten als Lawrence Renes en Ronald Kieft regelmatiger te laten optreden in de gerenoveeerde en mooiste muziektempel ter wereld.