Callcenter van KLM op lange baan

AMSTELVEEN, 4 SEPT. De KLM mag voorlopig niet verder gaan met het plan de afdeling Telefonische Reserveringen over te hevelen naar een callcenter. De Ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam heeft dit gisteren besloten in een zaak die was aangespannen door de Ondernemingsraad.

Het hof spreekt in zijn vonnis van “een onredelijk besluit”. De OR reageerde opgelucht. “We zijn hier dolgelukkig mee”, aldus voorzitter J. Walter.

De directie van KLM liet eerder dit jaar weten de betrokken afdeling (124 mnensen) te willen overhevelen naar een callcenter, Euro Telenet Services. KLM zou ETS samen met andere gegadigden oprichten. De plannen met het callcenter leidden direct tot afwijzende reacties van de bonden.

De Ondernemingsraad was het oneens met de directie dat Telefonische Reserveringen niet meer tot de kernactiviteiten van het bedrijf zou behoren en adviseerde negatief. De KLM-directie besloot het negatieve advies naast zich neer te leggen. De Ondernemingsraad ging vervolgens in beroep bij de Ondernemingskamer. In een wat latere fase trok het bedrijf het voorstel helemaal terug. Eind juli nam de maatschappij opnieuw een besluit in deze kwestie. De OR vindt dat KLM opnieuw advies aan de raad had moeten vragen. De Ondernemingskamer is diezelfde mening toegedaan en heeft het besluit van eind juni vernietigd.