Veel kleine winkels dicht; De Boer ziet winst met 14 pct stijgen

ROTTERDAM, 3 SEPT. De winst van de supermarktketen De Boer Unigro is het afgelopen half jaar met 14 procent gestegen tot 53 miljoen gulden bij een omzet van 3,3 miljard gulden. Deze resultaten bevestigen de trend dat de grote en efficiënter werkende supermarkten marktaandeel winnen en veel kleine supermarkten het moeilijk hebben.

De Boer Unigro is begin vorig jaar ontstaan uit een fusie van De Boer Winkelbedrijven en Unigro. Het concern zal eind dit jaar - het fusiebericht en de aandeelhoudersvergaderingen worden binnen een paar weken verwacht - samengaan met de supermarkten van Vendex (Edah, Konmar en Basismarkt). Die combinatie krijgt een marktaandeel van 24 procent Nederland en is dan de tweede partij achter Ahold, eigenaar van Albert Heijn met een marktaandeel aandeel van 28 procent en Schuitema met 11 procent.

De Boer Unigro concentreert zich op 400 grote supermarkten die werken onder de formulenaam Super De Boer. Van die winkels steeg het marktaandeel van 8,7 tot 9,1 procent. Omdat de vele kleine buurtwinkels van De Boer Unigro, met formulenamen als Cirkel en Spar, het moeilijk hebben daalde het totale marktaandeel van De Boer Unigro van 12,8 tot 12,4 procent.

“We krijgen regelmatig brieven van eigenaren van die kleinere winkels dat ze hebben besloten om hun winkels te sluiten”, zegt een woordvoerder. Het bedrijf experimenteert met een nieuwe 'convenience' assortiment (gemaksvoeding) om de Spar-formule nieuw leven in te blazen.

De omzet over het eerste halfjaar is licht gedaald van 3,345 tot 3,328 miljard gulden door de verkoop van de Trekpleister-drogisterijen en een Belgisch onderdeel van het bedrijf. Gecorrigeerd voor die verkoop steeg de omzet met 3,7 procent. Het bedrijfsresulaat steeg van 78 tot 86 miljoen gulden, de winst per aandeel steeg met 14 procent van 1,74 tot 1,98 gulden. Het bedrijfsresultaat als percentage van de omzet steeg van 2,3 tot 2,6 procent.

De directie verwacht voor het tweede halfjaar ongeveer dezelfde winststijging als in het eerste halfjaar - zonder de voorgenomen fusie met Vendex Food, die vorige maand is goedgekeurd door de Nederlandse Mededingingsautoriteit. De vergaderingen waarop de fusie aan de aandeelhouders wordt voorgelegd zijn in oktober. Twee weken daarvoor zal een fusiebericht worden gepubliceerd.

In Spanje, waar het concern met 450 supermarkten veel sterker aanwezig is dan de Nederlandse concurrent Ahold, waren de resultaten beduidend beter dan vorig jaar. De stijging van zowel de omzet als de het bedrijfsresultaat lag boven het gemiddelde van het concern.