Stardust is alleseter

Stardust, Ned.3, 19.55u-20.22u

Het bioscoopbezoek is de laatste twee jaar aanzienlijk gestegen, maar van deze hernieuwde belangstelling voor film is weinig te merken in het aanbod van journalistieke media. Nederland kent slechts twee wijdverspreide serieuze filmbladen, één filmblad (Movies) is vorige maand ter ziele gegaan, en de televisiezenders besteden weinig tot geen aandacht aan film.

De AVRO schrapte Filmspot al wegens tegenvallende kijkcijfers. Presentator Jac. Goderie moet nu bij hetzelfde programma op AT5 en Canal+ het veld ruimen voor een flitsende presentatrice, waarvoor de screentests nog in volle gang zijn. Barry Norman verdwijnt van de BBC, omdat hij een vermogen bij het commerciële BSkyB kan gaan verdienen. Blijft over Films & Sterren van René Mioch bij Veronica, maar dit programma is beter te zien als voortzetting van de promotiecampagnes van de filmdistributeurs.

Een journalistiek programma is dus broodnodig, want er moet tenslotte gekozen kunnen worden. Stardust voedde de filmliefhebber al maandelijks, maar vanaf vanavond is het programma in een nieuw jasje gestoken en wordt het wekelijks uitgezonden. Zonder slag of stoot stemde de VPRO ermee in om Stardust de meest gunstige uitzendtijd te geven: prime time op donderdag, de dag dat films in première gaan.

“Het is dood- en doodzonde dat er niet meer filmprogramma's worden gemaakt”, vindt ook Harry Hosman, eindredacteur van Stardust. “Ik zie het dan ook als onze taak om de filmliefhebber op interessante films te attenderen, zonder dat op een hapsnap-manier te doen. Film is niet alleen glamour en show. De reguliere verslaggeving rondom het Filmfestival van Cannes geeft bijvoorbeeld een zeer vertekend beeld van wat daar gaande is. Als je er niet geweest zou zijn, zou je denken dat de actiefilm Armageddon daar draaide, geziende uitvoerige aandacht.” Hosman verzekert dat Stardust echter niet alleen kasplantjes zal koesteren. “We zijn alleseters. Laatst zijn we drie dagen in Berlijn bij regisseur Rosa von Praunheim op de set geweest, maar zijn ook bij de special effects-makers van Godzilla langs geweest, en hebben met Jamie Lee Curtis over Halloween gepraat.”

Hosman voelt de verantwoordelijkheid wel om de maker te zijn van het enige filmprogramma van de publieke omroep, maar is niet van plan om voor elk wat wils in elkaar te draaien. Stardust zal niet in de rij staan voor zogenaamde press junkets, zo zegt hij. Journalisten vanuit de hele wereld stromen hiernaar toe, vaak genoeg om twintig minuten met zijn vijven een uitgebluste regisseur te interviewen “waarbij er altijd wel een Finse collega met een bovenmatige interesse in zijn liefdesleven de kostbare tijd opsnoept”. Stardust gaat zelf op pad om interviews af te nemen, iets wat navolging verdient.

Hosman is net terug van een interview met de Deen Lars von Trier, die de discussie over de dominantie van de spektakelfilm met zijn DOGMA-manifest wil aanwakkeren. Hierin pleit hij voor een terugkeer naar waarachtige cinema. Daarnaast is er met een andere Deen gesproken, Bille August, die het met zijn Les Misérables grootschalig heeft aangepakt. August bleek falikant tegen het manifest te zijn. Door deze linken te leggen biedt Stardust meer dan een vooruitblik op het filmaanbod.

Nieuw is de gesproken recensie van Huib Stam, Roel Bentz van den Berg, Kim van Kooten of Mart Dominicus. Stardust zal ook incidenteel aandacht besteden aan filmpolitieke zaken, zoals het Telefilm-project en FINE/BV, de stimuleringsmaatregelen van het ministerie van Economische Zaken (“We zijn langs geweest, maar de beloofde loketten waren er nog steeds niet”). Vanavond wordt The Avengers gerecenseerd door Bentz van den Berg, en zijn er interviews te zien met Shohei Imamura (Dr. Akagi) en Ang Lee (The Ice Storm), die beiden toevallig over de invloed van hun vader op die films zullen spreken. Hosman: “De filmkritiek verkeert in een tamelijk ernstige crisis, doordat het moet opboksen tegen de vele promotionele kanalen. Wij doen dan ook gewoon ons best om bijzondere films onder de aandacht te brengen.”