Paardensokken en pumps

'Lopende Zaken', Centrum Beeldende Kunst Rotterdam, Nieuwe Binnenweg 75. Vanaf 5 sept. Di t/m do 12-17u, vr 12-21u, za 10-17u, zo 12-17u. Op 1 okt 20u geeft historica Dorelies Kraakman de lezing 'Stoute schoenen' en ontwerper Jan Jansen schetst een historisch overzicht. Res 010-4360288.

De glazen schoen van Assepoester zou niet misstaan op de tentoonstelling 'Lopende Zaken', waar schoenen van schoenontwerpers en beeldend kunstenaars te zien zijn. Van 5 september t/m 6 oktober presenteren Centrum Beeldende Kunst Rotterdam en Artoteek Rijnmond draagbare en ondraagbare, kunstige en extravagante, sportieve en kinky schoenen, gemaakt uit verschillende materialen.

Even breekbaar als Assepoesters schoen zijn de keramieken pumps van Ben Oostrum, die om een voorzichtige voortbeweging vragen. Minder fragiel en elegant is de met grafitti bespoten Dr. Martin punkschoen van René van den Berg. Daartegenover stelt hij een elegante aluminium pump. De twee schoenen verbeelden de verandering van punkmeisje in een dame.

De teenslippers van Stefan Hoffmann brengen extra verkoeling door de met zonnecellen aangedreven ventilatoren tussen de tenen. Zonnig zijn ook de slippers van Majo Joostens, waarvan de doorzichtige zolen zijn gevuld met zand en schelpjes. De rubberen 'paardensokken' van Zjef van Bezouw zijn zo gemaakt dat ze de manier van bewegen beïnvloeden. Lopen op deze schoenen vraagt daarom wel wat doorzettingsvermogen.

Veel van het schoeisel ontworpen voor deze tentoonstelling is niet voor het 'gewone' lopen bestemd. De makers kregen de opdracht 'een nieuwe manier van lopen' te creëren of maatschappelijke codes uit te beelden. Zo verwijzen de pumps van Lidy Jacobs, met een naaldhak in de vorm van een fallus en glimmende lippen op de neus, naar seksistische rolpatronen. Het nieuwe voortbewegen wordt door Ingrid Mammy erg letterlijk opgevat. Haar schoen wordt door de kuitspier als een knijpkat aangedreven. Lopen is daarmee niet alleen een mechanische bezigheid geworden, maar ook een pijnlijke aangelegenheid.