MD-11 gold als veilig vliegtuig

De MD-11 stond tot gisteren te boek als een veilig toestel. Het is de opvolger van de veel geplaagde DC-10.

ROTTERDAM, 3 SEPT. Het gisteravond voor de kust van Canada verongelukte toestel van Swissair was een McDonnell Douglas MD-11, een driemotorig toestel dat in 1986 werd ontworpen en in 1990 in gebruik werd genomen. Het vliegtuig was zeven jaar oud. Hoewel de toestellen nog vrij nieuw zijn, ondernam Swissair recentelijk stappen om haar MD-11 toestellen te verkopen, met de bedoeling de vloot zo modern mogelijk te houden. Veiligheidsoverwegingen speelden daarbij voor zover bekend geen rol.

Tot gisteren stond de MD-11 te boek als veilig, aldus Kieran Daly van Air Transport Intelligence in Londen. Slechts een keer eerder kwamen passagiers om het leven bij een ongeluk met dit vliegtuigtype, toen op 6 april 1993 een MD-11 van de Chinese luchtvaartmaatschappij China Eastern Airlines nabij de Aleoeten eilanden door een besturingsfout in de problemen kwam. Twee van de 248 passagiers kwamen hierbij om het leven.

Het laatste ongeluk met een MD-11 had in 1997 plaats. Op de internationale luchthaven Newark stortte een MD-11 vrachtvliegtuig neer en brandde uit. Bij de landing had de staart van het vliegtuig de landingsbaan geraakt en was daardoor beschadigd.

Een onderzoek van de National Transportation Safety Board (NTSB), een Amerikaanse instelling die toeziet op de veiligheid van het luchtverkeer, bracht aan het licht dat het mankement regelmatig was voorgekomen. Sinds de MD-11 in gebruik was genomen, werd vijftien keer bij het landen van een MD-11 de staart beschadigd.

Op basis van dit gegeven deed het NTSB vier aanbevelingen om de veiligheid te vergroten. Twee daarvan werden niet overgenomen, waaronder de verplichting een waarschuwingssysteem in te bouwen dat de bemanning inlicht als de staart de grond raakt. Er is overigens geen enkele aanwijzing dat een eventuele beschadiging aan de staart nu een rol heeft gespeeld.

De MD-11 is de verbeterde opvolger van de DC-10, een vliegtuigtype dat geplaagd werd door ongelukken, waarvan er in de afgelopen 25 jaar twaalf een dodelijke afloop hadden (twee terroristische acties niet meegerekend). Het ernstigste ongeluk had plaats op 3 maart 1974 toen bij Parijs alle 345 inzittenden van een Turkse DC-10 omkwamen. De oorzaak was een niet goed afgesloten vrachtdeur. Het was het op twee na ernstigste vliegtuigongeluk sinds 1970.

Het vliegtuigongeluk dat de meeste mensenlevens eiste was de botsing tussen een Boeing 747 van KLM en een soortgelijk toestel van de Amerikaanse maatschappij PanAm in Santa Cruz de Tenerife op de Canarische eilanden. Bij dat ongeluk kwamen 583 mensen om.

Het is voor het eerst in negentien jaar tijd dat passagiers van Swissair het leven laten in een vliegtuigongeluk. Op 7 oktober 1979 kwamen 14 van de 142 passagiers van een DC 8-60 van Swissair om het leven bij een mislukte landing op het vliegveld van Athene. (internet: http://airsafe.com)