VAN KEMENADE

Paul van Kemenade Quintet: Live in Sweden (HLMR-0006), Eric van der Westen's Quadrant: Diepkloof (HLMR-0007), Maurice Leenaars Quintet: Live at Paradox (AMR Pasos 5236).

Niks ironie, niks droge toon of zuinigheid met noten, voor de Tilburgenaar Paul van Kemenade is de altsaxofoon bij uitstek een vehikel voor verheven jubel en jank. Op Live in Sweden staat één stuk met popband The Wrong maar verder speelt uitsluitend het kwintet dat al sinds '89 intact is: trombonist Hans Sparla, pianist Jeroen van Vliet, bassist Eric van der Westen en drummer Pieter Bast. Liefhebbers weten wat dat betekent: geïnspireerde postbop met een hoog melodisch gehalte.

Hetzelfde gezelschap plus saxofonist Erwin Vann is te horen op Diepkloof, maar nu onder leiding van Van der Westen, die ook alle composities schreef. De inspiratie voor deze cd werd grotendeels opgedaan in Zuidelijk Afrika en dat blijkt ook uit de titels. Bij twee ervan staan op het inlegvel teksten maar die worden (voorlopig?) 'gezongen' op de instrumenten. In 'Mkaya' door pianist Van Vliet en de statig plukkende Van der Westen en in het slepende 'Miss Mashigo' door trombonist Sparla en Van Kemenade die in lyriek niet voor elkaar onder doen. Ook overigens is dit een cd die van veel liefde getuigt: voor de muziek en voor de mensen ver weg en thuis.

Op Live at Paradox-Flamenco Crossover speelt Van Kemenade in een kwintet onder leiding van flamenco-gitarist Maurice Leenaars. Er staan op deze cd drie lange stukken maar maar die zijn zo opgebouwd dat het aan afwisseling niet ontbreekt. Dat geldt ook voor de toon van Van Kemenade die varieert van schrijnend heet tot strelend koel. Maar dat wel dankzij Leenaars die de eer toekomt te hebben uitgevonden wat er in Nederland nog niet was: een combinatie van flamenco, swing in de Django-traditie en jazz van veel recenter datum. Het slotstuk Pasos duurt bijna 23 minuten maar je verveelt je er niet bij.