Buurtsupers profiteren eveneens van koopwoede

ZEIST, 2 SEPT. De spectaculaire winststijging van ruim 42 procent die de grote Nederlandse supermarkten vorig jaar hebben geboekt is niet ten koste gegaan van de kleine buurtsuper. Deze winkels kwamen tot een gemiddelde winststijging van 26 procent. Dit blijkt uit de jaarlijkse bedrijfsvergelijking van accountants- en adviesgroep Deloitte & Touche.

De bedrijfsvergelijking toont een fors groeiende ontwikkeling bij de supermarkten. De gemiddelde omzet nam toe met 5,2 procent. Met 8,5 procent was de stijging het grootst bij de grote zaken (meer dan een kwart miljoen omzet per week).

De kleine winkels, met een gemiddelde weekomzet onder de halve ton, zagen de verkopen met ruim één procent toenemen. Er is een direct verband tussen uitbreiding van de openingstijden en de stijging van de omzetten: ruimere winkeltijden zijn goed voor de verkoop.

De buurtzaken slaagden er dus in om aan hun teruglopende omzetten een halt toe te roepen. Daarmee blijken er volgens Deloitte ook voor deze groep nog steeds mogelijkheden voor een gezonde exploitatie te zijn. Toch denkt Deloitte dat het aantal supermarkten verder zal dalen, dat de bedrijven steeds groter worden en meer diensten gaan bieden. Het aantal openingsuren stijgt de komende jaren verder. In 1997 ging het aantal uren gemiddeld met 5 procent omhoog.

De winstmogelijkheid van supermarkten blijven ook de komende jaren goed. Met de daarvoor nodige uitbreiding van het aanbod zijn daarbij de buurtsupers een bedreiging voor de speciaalzaken. De positie van bijvoorbeeld bakkers en slagers blijft onder druk staan. (ANP)